Vem vann?

Första debatten mellan Tommy Waidelich och Anders Borg  i gårdagens rapport lockade horder av journalister och många tittare.

Idag ger alla stora tidningar sin syn på vem som vann debatten med bild och allt. Det är så debatter betraktas i dag, någon vinner debatten.  Redan i inledningen slogs fast att här fanns en som förstod sig på och en som inte har så mycket på fötterna, en bankman och en brevbärare .  En fint som kan ha slagit snett då många av oss inte har något större förtroende för banken längre med tanke på bonuskalas, felaktiga aktie råd och växande räntegap.

Tommy Waldleich var synbarligen nervös så här i strålkastarljuset för första gången medan hästsvansen   Anders Borg stod där rak i ryggen trygg i att upprepa det som sagts så mänga gånger förut. Bidragslinje , bidragslinje. Vi har arbetslinje.  Ett mantra som föll platt till marken som svar på Tommy Waidelich hänvisning till cancersjuka som utförsäkras och ställs på bar backe., svårt sjuka som inte betraktas som sjuka när utmätt tid passerat.  Då höjde hästsvansen rösten och pratade om att ta från de arbetande för att ge sjuka ett anständigt liv  inte ryms i den moderata politiken.

Vi ska sänka skatterna vi sa hästsvansen en gång till för de som arbetar. Inte med ett ord berörde han det faktum  att pensionerna de gröps ut och inte kommer att återställas på ett decennium. Men det är ju klart pensionärer arbetar ju inte .

Tommy Waidelich slog  fast att socialdemokraternas verktyg för att skapa jobb är att

se till att vi investerade för framtiden, i utbildning, infrastruktur och att bygga om Sverige klimatsmart. (DN)

En satsning på utbildning, infrastruktur och miljövänliga lösningar för att skapa utveckling och stärka Sverige. Anders Borg hade ett verktyg och det var att sänka skatterna. Punkt slut.

Vem som vann debatten? Döm själva!

Bloggat: M Moberg, Jinge, Essbeck, Peter Johansson, Röda Malmö

Media: Dagens Arena, Sydsvenskan, SvD, Ex12, AB123, DN, Svt, GP

Please follow and like us:

  4 comments for “Vem vann?

  1. Kent Karlsson
    7 april, 2011 at 00:00

    Det verkar som att det numera verkligen GÅR att sälja allt med mördande reklam, t.o.m politik!

    Vi har en regering med ett totalt dominerande parti som tidigare hette Moderata samlingspartiet, numera kallar de sig “det nya arbetarpartiet”, detta “köper” den “vanliga arbetaren” rakt av och går och röstar dit dem, inte en gång utan TVÅ gånger! 2006 är nog Göran Perssons “förtjänst”, jag upplevde att många var hjärtligt trötta på honom. Det var jag också men inte tusan var jag så “blind” att jag gick på Alliansens vackra retorik! Valet 2010 är lite svårare att förstå att de kunde vinna ännu en gång. Låt vara att många reagerade negativt på Socialdemokraternas intima samarbete med V och att Mona maldes ner till “köttfärs” i de flesta av medias kvarnar. Det är ändå lite förvånande då vissa delar av Alliansens politik började visa sig inte vara så fördelaktig för annat än en liten klick redan privilegierade i samhället. Effekterna av sjukförsäkringsreformen började 2010 ge effekt i den verkliga verkligheten, inte den verkligheten som regeringen vill presentera för oss. Tyvärr är väl sanningen att de vann valet pg a. att de lyckades köpa arbetare som haft turen att få behålla jobbet i krisen med några få hundralappar mera i plånboken! Inte många verkade se att jobbskatteavdraget åts upp av avgiftshöjningar och annat, inte heller verkade de se vilka som var de verkliga vinnarna på alla skattesänkningar, taket i taxeringsvärdet, borttagandet förmögenhetsskatten, RUT-bidraget, Fas3-bidraget till arbetsgivare etc. Inte heller verkar arbetaren sett de försämringar som genomförts i arbetslagstiftningen. De verkar vara helt “förblindade” av jobbskatteavdraget och märker inte vad som pågår i bakgrunden! Där finns det anledning till en viss kritik av fackförbunden som varit lite dåliga på att informera folket om vad som regeringen egentligen sysslar med. Det funkar inte att bara skriva om det i sina medlemstidningar, där når de ju bara de redan “trogna”! De måste ju nå ut till allmänheten och fram för allt till alla de som lämnat facket!

    För oss som inte tar allt som skrivs och sägs av politiker och vissa borgliga media som varande sanningen framgår Reinfeldt och Borgs strategi som uppenbar. Den går ju ut på att dessa två ALDRIG skall sammankopplas offentligt med den kritik mot regeringen som trots allt ibland når ut i media, ingen “skit” skall fastna på dem! Till det har de sina underlydande. Reinfeldt är den högsta ansvariga i sin regering, men offentligt tar han aldrig det ansvaret!

    Den som byggt upp detta sätt att regera är med all säkerhet Moderaternas alldeles egna lilla propagandaminister som numera har ett alldeles eget propagandaministerium att “basa” över som tack för valsegern 2010!
    Jag kan inte för mitt liv begripa att detta inte ifrågasätts mera från både oppositionen och media! Att en svensk regering anser sig behöva ett propagandaministerium ger för mig “dålig smak i munnen” och associationer till ett annat europeiskt lands regering i slutet på 1930-talet! Är jag ensam om detta?

    Moderaterna är i allt väsentligt exakt samma parti som det alltid varit med samma ideologi som de alltid haft! Deras förnyelse består av en “vacker och trevlig” fasad och en likaledes “vacker och trevlig” retorik, det är allt! När skall “det sovande folket” inse i vilken riktning de håller på att driva vårt Sverige?

Comments are closed.