Med sin position som politisk reporter ägnar Lena Mellin sig åt vilseledande journalistik.
Mona Sahlin jagade hon mer eller mindre dagligen med blåslampa och stämde in i kören – Mosa Mona. Idag har hon signerat en artikel med rubriken -Uselt, Juholt. En artikel som bygger på en av alla dessa meningslösa förtroendemätningar av partiledare
Rekordlågt förtroende för den nye S-ledaren
Håkan Juholt inleder sin partiledarkarriär i motvind.
Bara en fjärdedel av svenska folket har stort eller mycket stort förtroende för honom enligt Aftonbladet/Sifo.
En nyvald partiledare som få utanför den innersta cirkeln har någon kunskap om.
En person som knappt än har fått chansen att visa vad han går för, hur ska vi kunna relatera till honom? En artikel som vill få oss att tro att vi har underlag nog att ha en åsikt om Håkan Juholt. Vad är syftet med en undersökning av det här slaget egentligen? Rubriker som förleder har en tendens att verka självuppfyllande profetia. Håkan Juholt var innan han valdes till partiordförande för socialdemokraterna en totalt okänd person för de flesta av oss. Hur ska vi kunna ha en åsikt om honom som person? Det är väl ändå politiken vi ska ha förtroende för. Det är de politiska besluten som påverkar oss och avgör vilket samhälle vi får leva i.
Opinionsbildningen så som den ser ut i mediesverige av idag är bottenlöst borgerlig.
Med undantag för att LO tillsätter den politiske chefredaktören på ledarsidan och kultursidans chef på Aftonbladet har den borgerliga sfären total dominans med Dagens Nyheter, Sydsvenska Dagbladet, Svenska Dagbladet, Göteborgsposten, Expressen och numera även Aftonbladet. Nog behövs en tidning med annan inriktning. Dagens medielandskap liknar diktaturens. Ensidighet och ren propaganda görs till sanningar.
Martin Moberg skriver
Jag har fått en artikel tillsänd mig från det år, då Reinfeldt valdes till ny partiledare för (m) och den återfinns i Aftonbladet daterad 28 dec 2003 sidan 14. Jag gör efter att läst den följande analys:
Reinfeldt i dec 2003: 31% förtroende, 11% inget förtroende, 33% vet inte, Juholt i april 2011: 24% förtroende, 9% inget förtroende, 44% vet inte. Tar man bort andelen som inte vet är siffrorna således väldigt lika alltså rubriken i AB 2003 var ”Stark start av Reinfeldt” och rubriken i AB 2011 är ”Uselt, Juholt”.
Bloggat; Jinge, Nemokrati, Martin Moberg
Media: AB1 Ex1 DN Svd SR
Läs även andra bloggares åsikter om Lena Mellin, Håkan Juholt, Aftonbladet, Medier, Propaganda, Borgerlig press, Politik, Samhälle
[…] Maud Olofsson, Jetset, Stureplan, Vänsterpartiet, Opinion, Politik, Val 2014 Läs oxo: annarkia 1 2 humanlab ilsemarie johanna 1 rödab k&å zaramis svt sr svd12 dn1 ex1 gp ab1 […]