Regeringens förslag om betyg i sexan och fler betygssteg mottas positivt av en klar majoritet bland lärarna i grundskolan.
Motståndare till att betyg tidigareläggs hävdar ofta att skriftliga omdömen och utvecklingssamtal är ett bättre instrument. Min erfarenhet som lärare är att betyg är en utomordenligt bra utgångspunkt att samtala med eleverna om vad som fungerat bra och mindre bra i ett enskilt ämne. Ett betyg är också en tydlig signal och är inte förhandlingsbart.
Som lärare är man skyldig att informera om resultat och diskutera vad som går bra, mindre bra och hur man kan gå vidare. Jag förutsätter att det görs kontinuerligt och inte endast vid betygssättningen. Att som Robert Noord gör hävda att betyg är ett omdöme på lärarna och skolan är att ta ansvaret från eleven. För att utvärdera lärare och skola krävs andra instrument.
Betyg i lägre årskurser kan vara ett vågspel. Risken med tidiga skriftliga betygsliknande omdömen eller betyg är att de kan få samma effekt som i Rosenthals experiment, blir självförstärkande. Små barn gör inte skillnad på sak och person. Ett omdöme om kunskaper blir då ett omdöme av personen .
Som gammal gymnasielärare välkomnar jag ett system med fler betygssteg. Dagens system är lätt att använda men desto svårare att motivera för eleverna. Kunskapsskillnaderna på varje betygsnivå är för stora och upplevs därför som orättvist. Jag utgår ifrån att betygskriterier för samtliga betygssteg utformas centralt i annat fall äventyras en likvärdig betygssättning och elevernas rättsssäkerhet.
Skolan är en alltför viktig verksamhet för att göras till slagträ inför valet och i den politiska debatten. Varför Björklund gjort skolan till eget revir istället för att söka bredare överenskommelser är för mig en gåta.
Skolfront ,debatt om betygen mellan Emma Henriksson (KD) och Rossana Dinamarca (V)
Fler som bloggat Amanda Brihed, Peter Andersson,ChristerMagister, Kent Persson
Läs vad andra tycker om skola, skolan, skolpolitik, skoldebatt, , Björklund, Jan Björklund, betyg, skriftliga omdömen, utbildning, utbildningspolitik, intressant
[…] Mikael och Helena och Lars och Annarkia och Maria och Thomas och Fredrik och Moderata Perspektiv och jag […]