Det kan inte vara lätt att vara i Jan Björklunds kläder idag. Igår kritiserade lagrådet förslaget till ny skollag på flera punkter. Idag informerar media om skolverkets rapport om skriftliga omdömen på lågstadiet.
Det saknas nationella kriterier och det har varit upp till varje kommun och på vissa håll varje skola hur omdömena ska utformas. De ska inte var betyg i traditionell mening och absolut inga omdömen om beteenden. Det är kunskaperna det är tänkt att omdömena ska fokusera på. Så har inte alltid varit fallet.
Lärarförbundet anser att omdömena ha blivit förenklade. Skolverket pekar på att mer än sex av tio lärare anser att det finns en osäkerhet om hur elevernas kunskaper ska bedömas.
Nio av tio lärare anser till exempel att omdömena förtydligar för elever och föräldrar hur det går i skolan.Samtidigt tycker bara hälften av lärarna att det är bra att omdömena ges redan från årskurs ett. Lärare för de yngsta eleverna är också mer tveksamma till reformen än andra.”(SvD)
Små barn gör ingen skillnad på sak och person. Ett omdöme om kunskaper blir därför ett omdöme av personen. Tidiga omdömen måste man därför vara försiktig med om de överhuvudtaget har någon relevans så tidigt som i årskurs 1. Och definitivt inte på förskolebarn som rektorer på någon skola velat införa.
Bloggat: Röda Malmö
Lagrådet är människor, politiska värderingar påverkar dessa.