Ogiltig frånvaro i betyget vid termins- eller läsårets slut är för sent. Det är ett misslyckande och svek mot eleven.
Regeringen inför skolk i betyget och kör därmed över tunga remissinstanser. Ordning och reda i skolan är ett måste men vägen dit går inte via repression och stigmatisering av elever med så kallad ogiltig frånvaro. . Det gäller att se vad som finns bakom symtomen. Det finns så många anledningar till varför en elev uteblir från skolan som mobbning, bråk hemma, psykisk ohälsa, rädsla för ett ämne eller en lärare m fl orsaker. Hög frånvaro leder oftast till sämre betyg och om frånvaron bygger på bakomliggande problem hjälper inte skolktimmar i betyget. Istället är det ett svek mot eleven.
Visst förekommer rent skolk då andra aktiviteter anses viktigare än skolan. Frånvaron bör kommuniceras såväl med elev som föräldrar under pågående termin. Då skapas en dialog och en möjlighet att arbeta förebyggande och stödjande innan det gått för långt.
En skola som fungerar bra vill man inte missa. I en skola där lektioner och annat skolarbete upplevs som meningsfullt och utvecklande är frånvaro utan giltig anledning minimerat.
Till sist några frågor till Björklund och regeringen. Hur mäter man skolk? Vem ska avgöra vad som är frånvaro utan giltig anledning? Det kan väl inte vara meningen att lärarna ska göra hembesök?
Bloggat: M Moberg, Kent Persson, Mary XJ, Peter Högberg
Media AB, DN, DN2, SVD , SVD2, SvD3 ,Ex
Läs även andra bloggares åsikter om Jan Björklund, skola, skolpolitik, skolk, ogiltig frånvaro, politik, samhälle, intressant
[…] tankar, (S)ebastians tankar, Christer Magister, Veikens blogg, Svensson, I Hell-mans värld, Annarkia, Jakob Lundgren, Kevlarsäl, Hakke snackar, imike, Tianmi, Kent Persson, Olas tankar, Christian […]