Blev uppmärksammad på folkpartiets senaste utspel om skolan hos Tomas Tvivlaren. I en debattartikel i Svenska Dagbladet skriver Camilla Lindberg (fp) att skolan ska satsa på IT-ämnet .Utgångspunkten för resonemanget är att alla barn inte har tillgång till dator hemma. Genom att införa ett IT-ämne skulle ojämlikheten förändras.
Camilla Lindbergs resonemang har bäst-före-datum-stämpel. Ett särskilt it-ämne är inte vad eleverna eller skolan behöver. Det är inte att sats på it i skolan. Vad som behövs är utrustning i form ökad datortäthet med datorer, projektorer och smartboardtavlor i varje klassrum. Det finns fortfarande skolor som lever kvar i en föråldrad syn på hur it ska användas. Stora datasalar för just it-ämnen som tar resurserna från övriga ämnen.
It är inget som svävar ovanför eller bredvid i en egen fålla. It ska integreras överallt i alla ämnen. It ska användas.
Ta ett ämne som samhällskunskap. Undervisningen skulle falla platt om inte it integreras . Nätet är en oskattbar källa där finns allt idag. Ett kritiskt förhållningssätt till informationen för att den ska kunna omvandlas till kunskap samt hur man bär sig åt för att hitta bra information tränas bäst in när eleverna får jobba med verkliga händelser eller problem. Inte i ett ämne vid sidan av. Learning by doing helt enkelt. Söka , bearbeta, kommunicera och redovisa med hjälp av it i alla ämnen borde vara en självklarhet och är det på många skolor.
Vid sidan av kurser som programmering och webbdesign är det användandet av it i alla ämnen som gäller.
En egen dator till varje elev borde vara lika självklart som penna, block och miniräknare och ett sätt att överbrygga ojämlikheten mellan de som har och de som inte har tillgång till dator hemma.
Läs även andra bloggares åsikter om folkpartiet, informationspolitik, utbildningspolitik, datorer, undervisning, skola, politik, samhälle
Har du sett gräsklipparmannen?
Det ligger en hel del sanning i detdär.
Om man skulle ha en 3d värld studierna skulle kunan ta form i skull eman kunna dopa inlärningen i hjärnan och få en förkjutning i iq utan motstycke.
Detta pga man skulle kunna illustrera allt med rörliga animationer mm och med stark inlevelse skulle man kunna programera in kunskap.
Men o andra sidna så kan virituella 3d miljöer ge uppehv till en form av shotzofreni ochså-.
@annarkia: Tack för LinkLuv!
@Michael. ”Men o andra sidna så kan virituella 3d miljöer ge uppehv till en form av shotzofreni ochså-.”
Med tanke på att somliga miljöer i Rosenbad tycks ge upphov till paranoia så kanske vi borde sanera de räjongerna först. 😉
Intressant tankegång dock och givetvis finns det oanade möjligheter med ny teknik. Så länge vi inte glömmer bort det som redan konstaterats viktigt så är det givetvis nästa steg.
Inte helt ologiskt Thomas faktiskt mycket logiskt.