Göteborgsposten sätter egna betyg på skolor.
Tänk om lärare skulle gå tillväga på samma sätt som GP gör. Vilket ramaskri det skulle bli.Göteborgsposten utgår från rapporter från skolinspektionen och sätter upp fyra punkter för sin betygssättning. Där är det stopp. Betyg måste utgå från konkreta mål och motiveras utifrån i vilken grad eleven/skolan uppnått mål. Betyg är färskvara och kan inte baseras på hur det var vid ett givet ögonblick.
Rapporter från skolinspektionen tas på fullaste allvar och startar förändringsarbete ute på skolorna. Vad som hänt efter rapporten skrevs finns inga uppgifter om.Vad värre är att skolresultat, upplevd trivsel och liknande kan påverkas av andra faktorer än skolmiljön . Vem stressar barnen så att de får ont i magen i skolan. Är det skolan eller hemmet? Är en av många frågor som bör ställas.
GP ber läsarna betygssätta skolorna. Vad förväntar man sig av en läsarundersökning? Knappast ett korrekt resultat! Det hade varit mer korrekt och rättvisande och därmed gett elever och föräldrar ett bättre underlag om delar av skolinspektionens resultat redovisats. Nu tolkar GP resultatet och sätter utifrån den tolkningen betyg utan att närmare precisera hur man gått tillväga.
Inför valet av skola vill man som elever /förälder ha så bra beslutsunderlag som möjligt. GP:s ambition att granska skolorna är lovvärd . Men sättet tidningen gör det på liknar inget annat än kvacksalveri. Så gör om och gör rätt!
Läs även andra bloggares åsikter om skolvalet, GP, kvalitetsgranskning, mediekritik, politik, samhälle & Svensson
GP har ju en artikel om hur man satt betygen och nämner också att det förbättrats på vissa skolor sedan rapporten kom. De HAR ju förklarat allt du efterfrågar. Det är ytligt såklart, men skolinspektionen har ju redan gjort sin rapport. Det detta gör är att uppmärksamma medborgarna om det enorma problem som GBGs skolor har – att snittet på de som går ut 9an med gymnasiebehörighet är LÄGRE än för hela landet. Så varför störa sig på GP? Se vad det handlar om istället, problemet är liksom inte GPs granskning utan att det finns något att granska öht.
”GP har ju en artikel om hur man satt betygen och nämner också att det förbättrats på vissa skolor sedan rapporten kom.”
De anger några utgångspunkter vilket inte är tillräckligt och glömmer att ange vilka skolor som gjort förbättringar.
De tittar överhuvudtaget inte på skolresultatet vid sin betygssättning vilket jag ger dem en eloge för. Skolresultat påverkas enligt forskning starkt av socioekonomisk bakgrund.
Hur ser socioekonomiska strukturen ut i Göteborg jämfört med riksgenomsnittet?
Annan forskning pekar på vikten av tillgång på utbildade lärare. Hur har nedskärningarna påverkat klasstorlek och lärartäthet?
Jag stör mig inte på att GP granskar skolorna utan på metoden de använder vilket framgår av inlägget.
[…] Bloggat: Annarkia, Läs även andra bloggares åsikter om Skolan, Skolresultat, Betyg, Nedskärningar, Segregation, […]