En granskning som kan slå fel.

Göteborgsposten sätter egna betyg på skolor.

Tänk om lärare skulle gå tillväga på samma sätt som GP gör. Vilket ramaskri det skulle bli.Göteborgsposten utgår från rapporter från skolinspektionen och sätter upp fyra punkter för sin betygssättning. Där är det stopp.  Betyg måste utgå från konkreta mål och  motiveras utifrån i vilken grad eleven/skolan uppnått mål.  Betyg är färskvara och kan inte baseras på hur det var vid ett givet ögonblick.

Rapporter från skolinspektionen tas på fullaste allvar och startar förändringsarbete ute på skolorna.  Vad som hänt efter rapporten skrevs finns inga uppgifter om.Vad värre är att skolresultat, upplevd trivsel och liknande kan påverkas av andra faktorer än skolmiljön .  Vem stressar barnen så att de får ont i magen i skolan. Är det skolan eller hemmet? Är en av många frågor som bör ställas.

GP ber läsarna betygssätta skolorna. Vad förväntar man sig av en läsarundersökning? Knappast ett korrekt resultat!  Det hade varit mer korrekt och rättvisande och därmed gett elever och föräldrar ett bättre underlag om delar av skolinspektionens resultat redovisats. Nu tolkar GP resultatet och sätter utifrån den tolkningen betyg utan att närmare precisera hur man gått tillväga.

Inför valet av skola vill man som elever /förälder ha så bra beslutsunderlag som möjligt. GP:s ambition att granska skolorna är lovvärd . Men sättet tidningen gör det på liknar inget annat än kvacksalveri. Så gör om och gör rätt!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , & Svensson

Please follow and like us:

  3 comments for “En granskning som kan slå fel.

Comments are closed.