Tolgfors dolda agenda.

Sven Tolgfors drömmer om fornstora dagar. Den tid då Sverige var en stormakt vid Östersjön 1611-1718. En stormakt som ska delta sida vid sida av Storebror i krig världen över.

Sverige skall införskaffa 15 stycken Black Hawk helikoptrar låter försvarsministern fd vapenvägraren Sven Tolgfors i en debattartikel i Dagens Nyheter. Fast någon debatt är det knappast frågan om. Beslutet är taget och Tolgfors gnuggar händerna. Försvarets materielverk är i slutförhandlingsfasen om det nya helikoptersystemet som kommer att levereras av Sikorsky Aircraft. Tolgfors motiverar inköpet med att det möjliggör en förlängning av den svenska helikopterinsatsen i Afghanistan från 2013 och framåt. Han motiverar svensk försvarspolitik med fortsatt deltagande i Afghanistankriget efter 2013.  När andra länder planerar reträtt vill Tolgfors inte se något slutdatum  i ett krig där Sverige aldrig borde ha deltagit. Hans vision är dessutom fortsatt internationellt deltagande i krig och en anslutning till NATO..

Det faktum att Sverige anskaffar ett helikoptersystem – utan svenska särlösningar – som är väl beprövat, och som redan används av andra länder i internationella insatser möjliggör gemensamma logistik- och underhållslösningar.(DN)

Afghanistan, Libyen och vad kommer härnäst?

Krigen är kostsamma för USA.

Med galopperande budgetunderskott och en krisande ekonomi behöver USA trogna  samarbetspartners för att upprätthålla hegemonin världen över. Krigen kostar och amerikanerna får betala. Nu ska det sparas i välfärden precis som här hemma.  I det läget ser Tolgfors sin chans att närma sig NATO och USA med expressfart. Det handlar inte om några helikoptrar hit eller dit. Planerna är större än så.  Försvarsminister för en blivande stormakt skulle smaka förstås.

Media: AB, Ex, DN1, GPSR

Bloggat: Röda Malmö, JingeUlf Vargek
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Please follow and like us:

  6 comments for “Tolgfors dolda agenda.

  1. X
    9 april, 2011 at 18:24

    Vad regeringen prioriterar är glasklart. De satsar ynka 800 miljoner extra på järnvägen och fem miljarder på helikoptrar som ska användas av militären. Såärdetmeddet.

  2. Anders BG Jansson
    9 april, 2011 at 22:55

    Äntligen!
    Försvaret har väntat på helikoptrar i 10 år, då betalade nämligen dåvarande försvarsminister under Göran Persson för nya moderna helikoptrar.. 2020 anländer de, bra jobbat!
    Under tiden får Alliansen agera och ytterligare utlägg blir nödvändiga för att vi ska klara våra åtaganden under FN-mandat.
    Att vi är med när vi kallas på, det är sånt som bidrar till vår trovärdighet, sånt som tex våra diplomater drar nytta av hela tiden. Hjälper man alla, och inte som USA som väljer efter plånbok kan man i nästa steg även tala med alla!

    • 10 april, 2011 at 04:40

      1. Det finns billigare lösningar.

      2. ” internationella insatser möjliggör gemensamma logistik- och underhållslösningar.”. Det betyder i klartext att det är NATO som står för detta . Med andra ord en smygväg in i NATO.

  3. Re X
    10 april, 2011 at 02:26

    Satsningen på järnvägen är 6,1 miljarder, en ökning med 800 miljoner. Det är för 2011. De knappt fem miljarderna för UH-60 slås ut på flera år.

    • 10 april, 2011 at 04:12

      citat från tågupproret
      ” I själva verket krävs mer än 8 miljarder kr per år i underhåll om tågtrafiken skall utvecklas positivt.

      I Riksrevisionsverkets rapport 2010:16 ”Underhåll av järnväg” redovisar man tre olika nivåer på underhåll som Banverket (nu del i Trafikverket) presenterat: Med en summa på 6 miljarder kr per år får man fortsatt kapitalförstörelse av järnvägs-anläggningarna. Det blir fortsatta permanenta nedsättningar av hastigheter och bärighet. Med 7 miljarder kr per år skulle punktligheten förbättras med 50 %.

      För att även möjliggöra kraftigt ökad godstrafik krävs ytterligare 0,6 miljarder, d v s totalt 7,6 miljarder kr per år. Lägger man till att länsjärnvägarna rustas upp krävs ytterligare 1,2 miljarder kr per år; Det skulle vara räddningen för Tjustbanan, Stångådalsbanan, Norra Bohusbanan, Kinnekullebanan, Viskadalsbanan, Nässjö – Halmstad, Nässjö- Oskarshamn, Fryksdalsbanan, Sälenbanan, Kristinehamn- Ludvika, m fl.”

      Enligt trafikverket krävs 2,5 miljader extra i 10 år för att kimma tillrätta med alla problem ( http://www.svd.se/nyheter/inrikes/adelsohn-ratt-satsning-men-alldeles-for-lite_6076407.svd)

  4. Mike
    10 april, 2011 at 20:28

    Köpet kommer kosta exakt 546 miljoner dollar, offert och specifikation finns publicerade på nätet sedan förra året.
    Budgetering betyder inte att man spenderar hela summan.

    De ska användas främst som C-SAR och understöd, dvs snabb länk om något händer och folk måste evakueras. Att Tolgfors svamlar om Afghanistan vet jag inget om, de jag talat med inom helikopterenheterna diskuterar inte det som främsta anledning. Utan helikoptrarna ska användas inom alla de områden helikoptrar används i sverige. Då bla Sjöräddning civil räddning och svenska NBG. Något sverige just nu inte har.

    Om en olycka händer någonstans mitt ute på botniabanan vilket fordon tror ni tar sig dit lättast?

Comments are closed.