Mer än en gång har jag missat vad klockan är och hamnat mitt i trängseln. Ringlande köer som försenar och skapar stress .
Nu är det slut på det. Bilen står parkerad i garaget och jag åker kollektivt. 20 minuter in till stan och alltid sittplats. Frågan är hur det blir med det efter nyår.Då börjar den omtalade trängselskatten att gälla i Göteborg. Ett konstigt namn förresten, trängselskatt. Borde väl heta miljöavgift. Det är miljön i city man vill värna.
Fler lär ställa bilen hemma och därmed kommer väl sittplatserna på bussen ryka. Kan se det framför mig där vi som åker kollektivt står packade som sillar i bussens mittgång. Så där skyggt leende och med spända muskler för att markera att det minsann inte var meningen att jag vi får kroppskontakt då bussen svänger eller stannar. Kanske det blir så att jag istället börjar ta bilen in till stan. Nåja, lite ordning får det väl ändå vara.
Backaborna är besvikna. Det kan jag förstå så inringade av betalstationer de blir. Annat är det västerut i de fina kvarteren där finns få kameror och bor man i Askim, Påvelund eller Långedrag kan man åka kors och tvärs för att göra ärenden så länge man inte åker in till city. Backaborna kan inte ens handla utan att behöva betala avgift.
På Hisingen där jag bor når jag Backaplan utan mankemang men vill helst undvika det köpcentrumet. Sunkigt och stressigt till tusen. Stans i särklass bästa köpcentrum Bäckebol blir dess värre instängt av betalstationer. Åtminstone från mitt håll. Hur tänker de som planerat placeringen av betalstationer kan man ju undra.
Tro nu inte att jag är emot trängselavgifter. Så är inte fallet. Det är ju rena rama vansinnet det som sker nu. Där sitter vi en eller högst två i varje bil. Sitter där och svär när vi fastnar i köerna in eller från stan totalt omedvetna eller ignoranta mot de avgaser vi förpestar luften med. Buss och spårvagn får det bli. Precis som när jag var ung student och saknade körkort. Hoppas nu bara att dimensioneringen av kollektivtrafiken är tillräcklig så trängseln inte bara byter plats.
Som nyinflyttad har debatten om trängselskatten gått mig förbi. Märkligt att en tidning(GT) startat en kampanj för folkomröstning sådär fem i tolv innan avgiften ska införas. Den så kallade västlänken är också något som väcker starka känslor har jag förstått. En årslön är vad en genomsnittlig Göteborgare betalar till det projektet via trängselavgifter. Verkar konstigt sådär i första påseende då infrastruktur är en statlig angelägenhet.
Uppdaterat- SOM om inställningen till trängselskatten och ansvariga politiker.
Media: GP1,2,3, AB,
Läs även andra bloggares åsikter om biltull, trängselskatt, betalstationer, Backa, Bäckebol, Göteborg, Askim, Långedrag, Påvelund, politik, samhälle,
Håll koll på oroligheter i morgon! Du kanske kan få lite bilder på stökiga ungar..
Usch ja. Ska in till stan mitt på dagen och måste då ta mig via Nordstan. Har en tid att passa. Får väl ta bilen istället. Ta bilder på ungdomar i upplopp? Nej Du det blir inget med det. Är rädd om min kamera. Kompaktkameran i fickan kan jag ju ha förstås. 🙂
Det gnisselfria Västtrafik kommer givetvis att sköta transpoterna helt perfekt efter nyår. Fast passagerarna får se till att betala. Inte glömma. Annars blir de misshandlade av starka kontrollanter. Helt lagligt.