Den buss som skenade mitt i Stockholm och förorsakade att många skadades var 15 år gammal . I andra städer som Göteborg och Malmö får en buss i stadstrafik inte vara äldre än 10 år. Hur gamla får de vara i Jönköping?
– Om man tillåter en buss att vara 15 år måste man lägga rätt mycket tid och underhåll på den för att den ska vara trafiksäker. Vi har aldrig diskuterat att ha så hög ålder på fordon i så tuff trafikmiljö, säger Mikael Olsson. (Svd)
Hur man ska tolka det uttalandet är osäkert. Betyder det att underhållet är mindre viktigt så länge bussen inte överstiger 10 år? Idag vinner det bolag som lägger lägst anbud tillståndet att köra bussarna. Ett lågt anbud betyder i slutändan att kostnadseffektiviteten måste maximeras och det kan endast göras med antalet anställda, deras löner och underhåll. Här finns en uppenbar risk som kan gå ut över trafiksäkerheten. Personal kan överutnyttjas o0ch underhåll kan sättas på undantag. Det är ju inte bra fordonets ålder som avgör trafiksäkerheten utan också i vilket skick det är och hur alert föraren är.
Svensson skriver
I Göteborg har detta ibland lett till att majoriteten av de bussar som polisen kontrollerat en viss dag bedömts som så farliga att de tagits ur trafik av säkerhetsskäl.
Det väcker oro. I Jönköping har Keolis, samma bolag som äger bussarna i Stockholm fått kontrakt på busstrafiken. Enligt Jnytt kommer 60 nya bussar att sättas in samtidigt avser de att köra med ett 40-tal av Arrivas gamla bussar. Avtalet som Jönköpings länstrafik gjort med Keolis innebär bl aatt bussbolaget kommer att sponsras med 5 kronor per passagerare . Avsikten sägs vara att öka antalet resenärer som i sin tur ska öka kvalitén på kollektivtrafiken.
Anders Lundström, vd för Keolis i Sverige:
– Vi känner en utmaning att öka resandet och få en så pass bra kvalité som möjligt. Förhoppningen är att vi efter några månader kan komma upp i lika bra standard som vi till exempel redan har i Göteborg, säger Anders Lundström.(Jnytt)
Till syvende och sist är det som det brukar att det är hönan som kommer före ägget. Bussturernas täthet, tillgänglighet, bussarnas kvalitet och trafiksäkerhet är det som fäller avgörandet.
Vem äger Keolis som slog ut Arriva i Jönköping undrar man? Enligt Wikipedia ska ägaren av Keolis vara:
ett franskt transportföretag med huvudkontor i Paris. Keolis bedriver kollektivtrafik på entreprenad i ett flertal länder i Europa samt i Kanada..
Läs även andra bloggares åsikter om keolis, busstrafik, jönköpings länstrafik, trafiksäkerheten, underhåll, privatisering, anbud, politik, samhälle
Jag tror att de tre Arriva-bränderna spelat in i JKP. Anledningen är väl sannolikt bristande underhåll i fråga om motortvätt… ;o)
Bussbränder i Jönköping? Det har jag missat.
Jorå.
tur att ingen skadades