Göteborg satsar på cyklisterna. 120 miljoner har avsatts för att öka säkerheten och framkomligheten. Allt för att minska biltrafiken i stan. Lovvärt med tanke på trafikstockningar vid rusningstrafik.
Hur det ska gå att ta sig fram gåendes med fler cyklister kan man undra. Idag lever man som gångtrafikant lite på nåder i stan med cyklister som susar fram i hög fart.
Det finns en rad farliga passager som här på Kungsportsplatsen.
De styrande partiernas mål är att tredubbla cyklandet till år 2025, från dagens sex-sju procent av alla resor till 12 procent då.
Förutom den dubblerade pengapåsen till cykelsatsningar finns också målet om att biltrafiken i Göteborg ska minska med 25 procent. Detta samtidigt som staden för närvarande växer kraftigt.
Men Göteborg ska inte som så länge tidigare växa framförallt utåt, längst bort från centrala stan. Istället pågår en förtätning med nya bostäder, arbetsplatser, handel och service i centrala och halvcentrala stadsdelar och områden. Och en tätare stad betyder att fler människor får fler målpunkter för sina dagliga resor som hamnar inom gång- och cykelavstånd. (GP)
Ska cykeltrafiken öka borde man också ta sig en funderare på om kravet för cykeltrafik i stan ska vara ett cykelkörkort.
Foto: Annarkia