Är det avsikt eller handling som räknas?

Det är inte orden utan det som  i handling görs som påverkar människor .

Alla ideologier säger sig vilja  skydda människor från det som de identifierar som ont och skadligt.  Hur vi bäst når det goda samhället finns det delade meningar om.  Det är det som skiljer partierna åt och det som borde diskuteras. Ingen vinner på att demonisera sin motpart. Trossatsen  bakom regeringens jobblinje är en  fast förvissning om marknadens självläkande kraft och att staten ska lägga sig i så lite som möjligt.    Den bakomliggande argumentationen liknar den som konservativa i alla tider använt mot välfärdsstaten.

(Albert O Hirschman) “Kritiken har framhållit de olyckliga och kontraproduktiva resultat som transfereringar till de arbetslösa , de utslagna och de fattiga i allmänhet kan få. Hur välmenande dessa utbetalningar än är påstås de uppmuntra “slöhet och sedeslöshet”, skapa beroende och förstöra andra mer konstruktiva stödsystem och hålla de fattiga kvar i fattigdom.” (1)

Argumentationen om jobblinjen kontra bidragslinjen  känns i gen i den argumentationen.

Även om avsikterna är goda är det följderna av de åtgärder som avsikterna ger upphov till som borde bedömas. Chocksänkningen av arbetslöshetsunderstödet samtidigt som avgifterna höjdes fick direkta konsekvenser  för de som förlorat jobbet  i finanskrisens spår.  De drabbade fick betala ett högt pris och kommunerna belastades med ökade socialbidragskostnader. Många svårt sjuka  ansågs tillräckligt friska för att jobba några timmar och  utförsäkrades. Följden blev att fler ställdes utanför även om avsikten var den motsatta.

Avsikt och människosyn är inte samma sak. En människosyn som misstror arbetslösa och misstänkliggör sjuka är en negativ människosyn även om avsikterna att rätta till är goda.

En samhällssyn som bygger på tilltro på människors förmåga och som skapar förutsättningar för alla att utvecklas även i lägen då människor av olika anledningar hamnar  på  skuggsidan, ett solidariskt  samhälle som ger människor en andra chans är det samhälle jag vill leva i och verka för.

(1) Albert O Hirschman, Den reaktionära retoriken,Konsten att argumentera mot samhällsförändringar, Ordfront 1996)

Media:  Är vänsterns monopol på godhet på upphällningen? Sanna Rayman SvD

Bloggat Kent Persson, Inget parti har patent på godhet. Per Pettersson, Vänsterspöket och den goda högern?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , intressant

Please follow and like us: