Förr gick tågen i tid även när kylan och snön slog till.

Förr klarade tågen av kalla och snörika vintrar. Idag blir det kaos när kylan biter till.

Sikten över Vättern hyfsat bra även om det ser lite oroande ut uppe vid HJO och norröver.  Där ser det ut som om sjön ryker för andra dagen i följd.  Det sägs ju att när det ryker över Vättern då lägger sig isen.  Det är absolut för tidigt! Istäckt Vättern kyler ner stan och försenar Våren.Jämfört med hur vädret ser ut  bara några mil söderut har vi fint vinterväder idag med – 7 inne i stan mitt på dagen och ingen snö.

vättern1

Tåget som syns på bilden har stått där ett bra tag så frågan är om det är något fel där. Vättertåg  och godståg har rullat förbi som vanligt så banan är förmodligen intakt. 15 timmar mellan Göteborg och Jönköping var vad som bjöds resenärerna häromdagen.

Förr gick tågen i tid även vintertid.

Idag blir det kaos när snön faller och kylan biter. Det är inte vintern som skapat tågkaos. Orsaken är privatiseringen som gjort järnvägen konkurrensutsatt. De billigaste anbuden gäller. Personalnedskärningar och skrotade plogtåg följde i avregleringens spår.

Regeringen har varit ideologiskt förblindad i sin tro att det enbart är ökad konkurrens och fler operatörer på spåren som kan leda till förbättrad och utökad trafik trots internationella erfarenheter som pekar på motsatsen. Resultatet ser vi idag i form av eftersatt underhåll och rena kaoset med inställda tåg, försenade tåg och tåg som fastnar mitt ute på banan.

Lästips: Nu får resenärerna betala priset, Bergström, Eriksson

Uppdaterat kl 12:45

Nu ryker Vättern för andra gången i år.

nov_10 004

Bloggat: M Moberg

Media: ab12, ex1234,GP, dn123, svd1,svt
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , intressant.se

Please follow and like us:

  1 comment for “Förr gick tågen i tid även när kylan och snön slog till.

Comments are closed.