Förr gick tågen i tid även vintertid.

Förr klarade tågen av kalla och snörika vintrar.

Idag blir det kaos när snön faller och kylan biter. Det är inte vintern som skapat tågkaos. Orsaken är privatiseringen som gjort järnvägen konkurrensutsatt. De billigaste anbuden gäller. Personalnedskärningar och skrotande av  plogtåg följde i avregleringens spår. Ett av de få plogtågen finns i Nässjö. Ett plogtåg, modell mindre plogade spåren på Jönköpings central för några dagar sedan.(bilden)

Stopp på många banor har strandsatt människor som inte kan ta sig till jobben. En förlorad arbetsdag blir oftast avdrag i lönekuvertet.  SJ tog helt sonika bort resegarantin något som konsumentombudsmannen reagerat på. Skicka in ersättningsanspråk säger KO. Varför SJ inte sätter in bussar när tågen strejkar  är en relevant fråga i sammanhanget. Det står tomma och väntar.

SJ skyller  på regeringen och pekar på eftersatt underhåll. Statsminister Fredrik Reinfeldt skyller ifrån sig och tar SJ i örat. Ett är säkert och det är att infrastrukturen måste fungera. Den borde inte överlåtas åt privat vinstmaximering.

En avreglerad och konkurrensutsatt snövinter”,(Dan Gmark, motvallsbloggen)

Så här förklarar SJ, SL och banverket kaoset,(DN)

“Var det kallare förr? “(tidigare inlägg, annarkia)

Uppdaterat 1 mars kl 12:00

Marie Demker, professor i statskunskap,” Tågkaoset är bara statens fel”.

Media: GP DN SvD

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,, , , , ,
,

Please follow and like us:

  6 comments for “Förr gick tågen i tid även vintertid.

  1. JON
    23 februari, 2010 at 16:04

    Förr hade man andra problem, då bromsarna frös fast och låste hjulen några kilometer. Då fick man en “hjulplatta”, som slog isönder rälsen och rälsbrottet måste bytas. Rälsbyte idag med helsvetsad räls, tar flera dagar att laga.

    Skivbromsar gör numera rälsbrott pga detta sälsynt!

    Sen kunde 12 man stå och skotta i en växel hela dan!

    • 23 februari, 2010 at 17:39

      Varje station var också bemannad.

  2. Joanna
    2 mars, 2010 at 00:43

    Inlägget diskuterades under dagen på postvagnen:
    http://www.postvagnen.com/forum/index.php?id=262703
    Är en artikel mer trovärdig än en blogg?

    • 2 mars, 2010 at 11:57

      Tack för info Joanna. Intressant diskussion även om den tycks ha startats för att undvika sakfrågan dvs om tågen fungerade bättre förr.
      I Svenska Dagbladet idag (2 mars) skriver Maria Demker(professor i statskunskap) om att Tågkaoset är statens fel. Jag gör en uppdatering av inlägget och lägger en länk till Svd där.
      Diskussionen på postvagnen om huruvida det enbart är journalister och artiklar publicerade i gammelmedia man kan lita på är en intressant principiell diskussion som handlar om källkritik.
      Vad gäller sådan granskning gäller att granska:
      1. fakta och åsikter och avgöra om fakta är relevanta och åsikter rimliga
      2. syftet, är det att informera, bilda opinion eller göra reklam
      3.vem som är skribent, går det att kommunicera, känd person,
      etc
      En artikel skriven av en journalist och publicerad i en tidning är inte á priori något man ska lita på. Det gäller som sagt att vara källkritisk.
      Vad beträffar mina egna kunskaper gör mina akademiska meriter och yrkesbakgrund mig väl bevandrad i vetenskapsteori och källkritisk granskning. Om de gör mig till en bra skribent och någon att lita på är en annan fråga.

Comments are closed.