Förr gick tågen i tid även vintertid.

Förr klarade tågen av kalla och snörika vintrar.

Idag blir det kaos när snön faller och kylan biter. Det är inte vintern som skapat tågkaos. Orsaken är privatiseringen som gjort järnvägen konkurrensutsatt. De billigaste anbuden gäller. Personalnedskärningar och skrotande av  plogtåg följde i avregleringens spår. Ett av de få plogtågen finns i Nässjö. Ett plogtåg, modell mindre plogade spåren på Jönköpings central för några dagar sedan.(bilden)

Stopp på många banor har strandsatt människor som inte kan ta sig till jobben. En förlorad arbetsdag blir oftast avdrag i lönekuvertet.  SJ tog helt sonika bort resegarantin något som konsumentombudsmannen reagerat på. Skicka in ersättningsanspråk säger KO. Varför SJ inte sätter in bussar när tågen strejkar  är en relevant fråga i sammanhanget. Det står tomma och väntar.

SJ skyller  på regeringen och pekar på eftersatt underhåll. Statsminister Fredrik Reinfeldt skyller ifrån sig och tar SJ i örat. Ett är säkert och det är att infrastrukturen måste fungera. Den borde inte överlåtas åt privat vinstmaximering.

En avreglerad och konkurrensutsatt snövinter”,(Dan Gmark, motvallsbloggen)

Så här förklarar SJ, SL och banverket kaoset,(DN)

“Var det kallare förr? “(tidigare inlägg, annarkia)

Uppdaterat 1 mars kl 12:00

Marie Demker, professor i statskunskap,” Tågkaoset är bara statens fel”.

Media: GP DN SvD

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,, , , , ,
,

Please follow and like us:

  6 comments for “Förr gick tågen i tid även vintertid.

Comments are closed.