Köpta gillamarkeringar, Facebook `s dödskyss?


Finns Du inte på Facebook finns Du inte. Hör Du till dem som tänker så? I så fall är Du inte ensam. Det lär finnas 900 miljoner konton världen över och fler kan det bli. Om nu inte den senaste utvecklingen får folk att vända ryggen till. Idag går det att köpa gilla-markeringar och också fans. Något för företag som vill synas men hur är det med privatpersoner. Vi lever i en tid som präglas av narcissistiska strömningar så varför inte. Se mig, se så populär jag är . Vistas Du på medier som Facebook, Twitter eller liknande känner Du säkerligen igen fenomenet även om Du själv inte tillhör skaran som använder sociala medier för att visa upp en snygg och åtråvärd yta.

Frågan är om inte den senaste utvecklingen med köpta gilla-markeringar och fans kommer att få folk att hitta andra communitys. Vilken bild ger ett företag som uppenbarligen  skaffat  rykte som baseras på köpta fans?

– Det här urholkar så klart Facebook. Det handlar bara om att lura in folk i en falsk ”like-situation”, man fuskar till sig bra sökresultat, säger Annika Lidne.

Att företag gör så här har jag viss förståelse för.Det är ett sätt att synliggöra produkten eller tjänsten. Om det leder till nöjda kunder är en annan femma.  Men tänk om några av de Du följer agerar så hur kommer du då att reagera?

Bloggat: Svensson

Läs även bloggares åsikter om , , , , , , , ,

Please follow and like us:

  2 comments for “Köpta gillamarkeringar, Facebook `s dödskyss?

Comments are closed.