Tänk vad krångligt det kan bli. Jag såg en annons om rörligt bredband med 4G uppkoppling.
Äntligen tänkte jag. Nu kan jag göra mig av med den fasta telefonen som kostar multum även om den sällan används och dessutom säga adjö till det fasta bredbandet plus ett rörligt sådant avsett främst för huset på kusten. Om jag dessutom avslöjar att jag har ett abonnemang för mobilen och ett för iPaden så förstår alla t om jag när jag ser det i skrift att detta kostar .
Ny router och 4G
Sagt och gjort gjorde jag glad i hågen först en beställning av det rörliga 4G abonnemanget plus router. Kampanj ju och kanonbilligt. . En trevlig tjej fixade och ändrade mina mobila abonnemang och vidarekopplade mig till som handlägger fasta abonnemangen. Jäklar uppsägningstid på tre månader trots att de abonnemangen var obundna. Det blev en merkostnad jag inte räknat med. Ja,ja tänkte jag så får det bli uppkopplad till tusen under några månader. Vinsten blir ju att konkurrensen om det mobila bredbandet på kusten äntligen tar slut. Med router och rörligt kan fler koppla upp sig samtidigt. Så långt var allt okey.
Nu börjar flera dagars elände med Telia.
Först upphörde iPaden att fungera. Simkortet i den skulle ju flyttas till 4G-modemet enligt tjejen på Telia och så skulle jag få ett nytt till iPaden. Nytt simkort och fortfarande ingen uppkoppling till 3G hos Telia på iPaden. Aktiverar och konfigurerar routern enligt instruktionerna men den förbaskade 4G-stickan är tyst. iPaden har lagt av. Efter några samtal med supporten tar jag mig iväg till en Teliabutik som konstaterar att simkortet i4 G-stickan fastnat och inte fungerar. Jag hade så klart pillat på det när det inte fungerade och så fastnade det. En ny sticka vill de ha 1000 kronor för.
-Tack säger jag men då nyttjar jag ångerrätten.
– Jaha säger killen i butiken men då måste du skicka tillbaks utrustningen och betala för stickan som DU FÖRSTÖRT.
Ett dyrbart byte och en iPad som inte kopplar upp sig.
Det där kanonbilliga kampanjpriset två dubblades plötsligt. Vad jag gjorde? Betalade för den nya stickan och bad butikskillen att sätta in det nya simkortet för säkerhets skull. IPaden utrustades med nytt simkort ville fortfarande inte koppla upp sig mot Telia.
– Inga problem sa killen. Det är alltid en fördröjning.
Efter mer än ett dygns fördröjning ringer jag supporten IGEN som svarar att de inte har någon service för iPad.
-Men sa jag iPaden fungerar ju. Den kopplar upp på wi-fin mot mitt rörliga.
Hon envisades och avslutade samtalet. Nästa dag kvarstod problemet varför jag ringde supporteni gen som konstaterade att det måste vara något fel på sim kortet . Det blev en ny vända till Teliabutiken.
– Inget fel på ditt simkort sa killen i butiken men det når inte inte Telia.
Systemfel hos Telia
Konstigt tyckte han och kontaktat sin support. Allvarligt och ledset informerade han mig om att att Telia hade problem i sina system varför nya simkort inte aktiverades som de skulle. Varför i herrans namn kunde de inte meddela sin support och personal om det och skriva en notis på Telias webbsida? Skäms de för systemfel och låter hellre kunderna ta smällen och besväret?
Idag kom bekräftelsen på att fast telefoni upphört och att jag skulle få betala nätavgift om inte bredbandet sagts upp samtidigt. Nytt samtal och ny kö… Här slutar jag . Får väl vara tacksam över att uppkopplingarna fungerar som de ska här hemma. Få se vad som händer när jag sätter in kontakten i stugan på kusten?
Till sist
Om nu någon orkat läsa till slutet kan jag bara säga att det var skönt att skriva av mig. Datorstrul och strul med uppkopplingar skapar mängder av adrenalin i kroppen. Nästa gång det strular skippar jag telefonsupporten och tar Teliabutiken direkt. Professionellt och trevligt bemötande. Om någon undrar stannar jag kvar som kund hos Telia. Åtminstone tills bindningstiderna gått ut. Datorberoende? Jag? Tror jag väl inte men livet blir en aning lättare om telefon och Internet fungerar. Såvida nu inte mobilen fungerar som spårsändare förstås. Men det är en annan historia.
Läs även andra bloggares åsikter om telia, 4G, support, systemfel, krångel, stress
[…] Tidigare inlägg: Strul med Telia och en massa adrenalin. […]