Avslöjandena om vapenförsäljningen och vapenfabriken till Saudiarabien väckte stark debatt. Nu kommer nya avslöjanden om aggressiv marknadsföring av svenska vapen. En marknadsföring som poängterar att vapnen är lämpade för mjuka mål.
Försvarskoncernen Saab marknadsför sina produkter med fraser som ”See first – Kill first” och att de passar för ”mjuka mål”.
[…]
Att Saabs pansarvärnsrobot Bill 2 har ett läge för ”mjuka mål”, exempelvis civila hus, bilar och folksamlingar, meddelas också i marknadsföringen. (SVT)
Svenska vapen säljs för att stoppa den arabiska våren i Nordafrika och Mellanöstern. Vapenförsäljningen har dessutom försvarats av såväl Fredrik Reinfeldt som Stefan Löfven med hänvisning till exportinkomster och jobben. Man kan med fog säga att herrarna vill gå över lik för att säkra jobb inom försvarsindustrin.
Vi är många som upprörs över en så naken marknadsföring som den som försvarskoncernen SAAB visar prov på på vapenmässan i Quatar. Vad vi borde reagera på är att Sverige överhuvudtaget marknadsför och säljer vapen. Vapen används i krig och i krig riktas vapnen mot civila. Så var det i Irak, så är det i Afghanistan och så är det i Mellanösterns diktaturer.
Relaterat i media: ab, dn
Läs även andra bloggares åsikter om vapenexport, SAAB, marknadsföring, politik, samhälle
Har lite svårt att förstå varför folk hänger upp sig på att marknadsföringen specificerar ändamålet ”mjuka mål”. Vad är det som är så konstigt eller hemskt med det? Det är ungefär som att bli förbannad för att man påpekar att ett pansarskott är lämpat för bekämpning av bepansrade mål…
Känns lite som att folk helt enkelt inte vet vad ”mjuka mål” är. Så in the name of education, här kommer en fullständig definition:
Mjuka Mål: Alla mål som inte är bepansrade.
Klart.
En sten är…ett mjukt mål!
Vapen används i krig, i krig dödas människor, i dagens krig riktas vapnen mot civila mål då de flesta krig är inbördeskrig, så sluta tramsa!