Vad är pudelns kärna?

Avslöjandena om vapenförsäljningen och vapenfabriken  till Saudiarabien väckte stark debatt.  Nu kommer nya avslöjanden om aggressiv marknadsföring av svenska vapen. En marknadsföring som poängterar att vapnen är lämpade för mjuka l.

 Försvarskoncernen Saab marknadsför sina produkter med fraser som ”See first – Kill first” och att de passar för ”mjuka mål”.

[…]

Att Saabs pansarvärnsrobot Bill 2 har ett läge för “mjuka mål”, exempelvis civila hus, bilar och folksamlingar, meddelas också i marknadsföringen. (SVT)

Svenska vapen säljs för att stoppa den arabiska våren i Nordafrika och Mellanöstern. Vapenförsäljningen har dessutom försvarats av såväl Fredrik Reinfeldt som Stefan Löfven med hänvisning till exportinkomster och jobben.  Man kan med fog säga att herrarna vill gå över lik för att säkra jobb inom försvarsindustrin.

Vi är många som upprörs över en så naken marknadsföring som den som försvarskoncernen SAAB visar prov på på vapenmässan i Quatar. Vad vi borde reagera på är att Sverige överhuvudtaget marknadsför och säljer vapen. Vapen används i krig och i krig riktas vapnen mot civila. Så var det i Irak, så är det i Afghanistan och så  är det i Mellanösterns diktaturer.

Relaterat i media: ab, dn
Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Please follow and like us:

  3 comments for “Vad är pudelns kärna?

Comments are closed.