Aftonbladet gör en bra granskning av Postkodlotteriet. Det är ett lotteri som många lurats att satsa sina slantar på ofta efter en tröttsamt utnötningsteknik.
En period fanns ett reklamkuvert från lotteriet i min brevlåda flera gånger i månaden. Med plastkort med mitt namn och ett lottnummer. Bara att uppge bankkoden så var lotten min. En aggressiv reklamkampanj som kostat.
Nu möts jag av reklamen direkt i TV-rutan istället. En kampanj som medvetet spinner på min girighet. Drömmen om den stora vinsten men också rädslan att stå utan om nu grannarna skulle vinna. En kampanj som vill få mig att tro att våra pengar går till välgörande ändamål.
Verkligheten är en annan.
Postkodlotteriet är inget annat en kommersiell verksamhet som tjänar pengar åt ägarna genom att få oss att tro att vi gör en god gärning när vi köper en lott. Visst skänker företaget pengar till Läkare utan gränser, Amnesty mfl organisationer . Men det är endast 27% av omsättningen som går till välgörenhetsorganisationerna. Resten hamnar i fickorna på ägarna och som driftkostnader.
Postkodlotteriet kallar det hela ”marknadsdriven välgörenhet”.
– Vi ser det konceptet som ett lönsamt sätt för en kommersiell aktör att kapitalisera på välgörenhet och välgörande organisationers goda namn och rykte, säger Tomas Sundén på ideella föreningen Charity Rating, som har granskat lotteriet.
Den svenska konsumentombudsmannen Gunnar Larsson, som efter en tvist om lotteriets marknadsföring blivit lotteriets fiende nummer ett, säger om svenska Postkodlotteriet:
– Ett av de sämsta postkodlotterierna i Europa på att skicka pengar till behövande.
Efter avslöjandet att den svenske vd:n fått 6 miljoner i lön och bonus lämnar nu många lotteriet. Inser man att det är fråga om en kommersiell vinstmaskin och ingen välgörenhetsorganisation lär fler följa efter.
Tidigare inlägg
Andra om postkodslotteriet, vinst, välgörenhet, psykologi, ekonomi, samhälle, intressant.se
Gör som jag. Stoppa dina tånaglar i svarskuveret och lägg på lådan.