Maud Olofsson förenklar en komplex situation med ett populistiskt förslag.Hon vill att eleverna ska sätta betyg på lärarna med motiveringen att de duktiga lärarna ska få högre lön.
Hon anser med andra ord att det är eleverna som ska sätta lärarnas lön.
Lärarförbundet kritiserar och så gör Jan Björklund (fp)
– Ingenstans i arbetslivet sätter medarbetarna chefens lön. Varför denna modell ska tillämpas i skolan, där eleverna inte ens är myndiga, är svårt att förstå, skriver Jan Björklund.(AB)
Det är undervisningen, handledningen och bemötandet av elever som ska utvärderas. Inte läraren som person. Det är hantverket som är det intressanta.
Utvärdera hantverket
Långt innan min gamla skola började med webbaserade utvärderingar lät jag mina elever utvärdera undervisningen men också sina egna insatser. Det gav underlag för diskussion och reflektion om upplägg och kursinnehåll men också ett tillfälle för eleverna att reflektera över sina egna insatser. Ett pedagogiskt ovärderligt instrument helt enkelt.
När skolan övergick till webbaserad utvärdering valdes ämne och klasser ut av rektor för granskning. Underlaget användes sedan vid utvecklingssamtal med rektor. Enkätfrågorna hade tagits fram av lärare och elever i samförstånd. Ett förfaringssätt som ger rektor en chans att få insyn i vad som sker i klassrummet som är helt okej. Det kräver för att fungera att rektor har kunskaper om hur statistik ska tolkas annars kan det i fel händer bli problem. Jag minns hur förvånad jag blev när jag i en skriftlig sammanfattning efter ett utvecklingssamtal kunde läsa att jag borde se över hur jag sätter betyg. I den utvärdering rektor hade tillgång till hade 76 elever svarat att de ansåg att jag satt rättvisa betyg. En elev var missnöjd. Efter påpekande svarade hon att alla ska vara nöjda. Punkt! Det kan jag hålla med om . Men om så inte är fallet är det så säkert att det finns grund för elevens missnöje.
Bloggar
Jag läste i en bok – Christer Magister.
Nej,Maud ungarna ska inte sätta betyg – Mary XJ
Maud + Illmar=sant? -Tysta tankar
Läs även andra bloggares åsikter om utbildning, skolan, betyg, centerpartiet, Maud Olofsson, politik, samhälle, intressant
Idén att elever ska betygsätta lärare är idiotisk, eftersom eleverna knappast har några krav på att själva uppföra sig för att få vistas i skolan. Och många lärare saknar befogenheter att ta itu med stökiga elever även i Björklunds skola, eftersom de är i händerna på sin rektors eventuella vilja till gränssättning. Följden blir att en uppkäftig elev som sätter i system att sabotera undervisningen kan påverka sin lärares lön genom att sätta ett dåligt betyg som mycket väl kan vara omotiverat.
Systemet är ungefär lika korkat som att låta invandrarligister i förorterna betygsätta poliser. Eller att låta 18-åringar som inte kan dömas till fullt straff för sina handlingar får rösta i allmänna val, och styra över lagar som de själva tydligen inte är tillräckligt mogna för att följa.
För övrigt är en bra rektor närvarande, dvs med på lektionerna emellanåt och bildar sig en egen uppfattning om undervisningens kvalitet.
Sedan är det en helt annan sak att en konstruktiv dialog med skötsamma och intresserade elever är något positivt.
Alla elever måste mötas med respekt. Att fånga upp elever som av någon anledning visar ointresse är en utmaning man som lärare måste ta. À och O är att synliggöra alla i en grupp. Genom att samtala med och involvera samtliga elever i kursutvärderingar ökar chansen att de blir intresserade och motiverade.
Lärare ska också bemötas med respekt, liksom utsatta elever som en undfallande skola lämnar i sticket. För att kunna fånga upp ointresserade elever behövs bland annat sanktioner. En god pedagogik innefattar mycket mer än så, men inte alla elever är så väluppfostrade att det enbart går att tala dem tillrätta.
Konstruktiva kursutvärderingar från eleverna är värdefullt men något helt annat än att de ska kunna betygsätta sin lärare.
Håller med dig om att det handlar om ömsesidig respekt. Sanktioner för att frammana intresse för studier tror jag inte på. Med dialog och kommunikation kommer man långt det är min erfarenhet som lärare efter tre decennier.
[…] även om betygsättning av lärare, Peter Andersson om en allians i uppluckring, Mary Jensen och Annarkia om betygsättning av […]
Sanktioner kan faktiskt underlätta studiemotivationen. Inte minst rätten för lärare att visa ut störande elever från lektionen så att de inte spolierar intresset hos de övriga. Om läraren sedan samtalar med eleven ifråga, efter skoltid om det inte hjälper med samtal under skoltid, kopplar in föräldrar om det behövs, och sedan ger eleven beröm när denne skärpt sig, så kan studieintresset även öka hos denne. Sanktioner är nödvändiga för att avvärja ett akut problem. En relation mellan en lärare blir inte bra om eleven tillåts förstöra. Men sedan handlar det också om engagemang, dialog och att ge beröm när det är befogat.
Självklart är studiero ett måste . Jag skulle aldrig tolerera att någon stör verksamheten vilket mina elever alltid varit väl medvetna om.I de fåtal fall där så inte varit fallet har de förstått efter samtal. Bör kanske tillägga att jag arbetat på en välfungerande gymnasieskola.
[…] Testar att länka min blogg på annarkia.se . […]