Dubbförbud, samma visa varje vinter.

Så var det dags igen. Talet om att dubbdäck är farliga för vår hälsa i stadsmiljön är en diskussion som återkommer varje vinter

smarttv 015I Jönköping anordnade kommunen förra året en stor kampanj  mot dubbdäck med jätteaffisher runt hela stan där de som använde dubbdäck kallades för Kärringar.  Nu är det Stockholmarnas tur att hängas ut som miljöbovar om utifall de kör med dubbdäck. Miljöpartiet vill införa en avgift på 1000-2000 kronor för de som fortsätter köra dubbat. Orsaken anses vara att dubbdäcken förorenar miljön.

Hur väglaget är i Stockholm vet jag inte . Men söderut i Göteborg och Jönköping är risken stor att det blir isbildning på gator och vägar vintertid. K öra dubbat på sådant väglag är säkrare. Föroreningarna har ökat i större städer p g av bilismen men frågan är om dubbarna  är den stora miljöfaran . Allt fler kör exempelvis diesel och biltrafiken har ökat år från år. Kanske bidrar trängselskatten till att bilismen minskar och fler åker kollektivt?

Varje vinter lyfts frågan om dubbar eller inte. Förra året skrev Collins i Aftonbladet:

  Forskaren Thomas Sandström i Umeå säger att dubbar troligen inte dödat en enda människa.

Ja, dubbar sliter på asfalten, och då slits det loss partiklar. Som inte är hälsosamma att andas in.

Problemet är att ingen, inte någon, vet hur farliga de partiklarna är eller hur många de är.

Det sandas på vägarna. Sanden mals ner av däcken, av alla däck. Och det bildas partiklar. I samma storlek som de som dubbarna sliter upp, så kallade PM10.

Vilken människa som helst, det krävs ingen speciell utbildning eller intelligens, kan titta på sanden som ligger på vägarna på vårvintern och jämföra med slitaget

i dubbdikena. Det är oändligt mycket mer sand än asfaltslitage. Samma partiklar. Varför är just dubbpartiklarna så farliga?

Ingen har kunnat visa det.

Dessutom är forskarna eniga om att PM10 inte är livsfarliga. De riktigt otäcka partiklarna är betydligt mindre, så kallade PM2,5, och det är de som dödar. De kommer från förbränning, från industrier och från lastbils- och bilavgaser, och de kommer svävande från tätbefolkade områden i Centraleuropa. Dem kommer vi inte åt genom att förbjuda dubbarna.

Andra om , , , , , , , ,   & AB1234,DN12,GP12

Subscribe
Notify of
guest

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

3 Comments
Oldest
Newest
Inline Feedbacks
View all comments
trackback

[…] 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, […]

Martin
Martin
11 years ago

Det finns bara ett par stycken forskare, där är forskningen sjävrefererande, de artiklar jag läst av dessa forskare har sldrig nämnt dieselpartiklar. När det gäller partiklar är diesel ljusår värre, de mindre partiklarna som går igenom filteret är inte precis nyttiga de heller. Ändå drivs politik för mer diesel, där man godtar diesel i miljöbilar, det är så tunnt, det är av besparingskäl man vill låta ett antal svenskar dö i trafiken.

Martin
Martin
11 years ago

Politikerna kan åstadkomma samma besparing av vägslitaget utan att döda en enda människa. Bygg ut och gör lokaltrafiken billigare, sparar vägarna utan att offra liv.