Dubbfritt eller dubbat?

Molnmassor har belägrat himlen ovanför Jönköping och vinterdäcken ligger tryggt i källaren.

Fuktigt och grådaskigt. Ingen snö i sikte. Då är det lätt att förtränga att halkan kan bli förrädisk så här års. Så länge snön uteblir är det lätt hänt att vinterdäcken ligger kvar i källarförrådet.  Vilken sorts däck som kommer att skruvas på efter att en reklambyrå beskyllt kärringar dvs äldre kvinnor för miljösabotörer som föredrar dubbdäck kan man ju undra. Kommer alla att göra som samma reklambyrå påstår att äldre män gör?  Köra miljövänligt och utan dubbade däck?  Ingen kan i alla fall ha undgått att se de jättestora affischerna som fanns precis överallt.

image

 


Media:svd dn  ex gp ab12

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,


Subscribe
Notify of
guest

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

7 Comments
Oldest
Newest
Inline Feedbacks
View all comments
Martin
Martin
13 years ago

Alltså jag kör på ett par dubbfria nu, men det beror på att jag inte har lust att köpa nya däck med dubbar till den skrothögen som ändå går sina sista mil detta år. Men i Jönköping eller större delen av södra Sverige så vill man inte ha dubbfritt. Dubbdäck gör ingen större nytta på en väg täckt av snö, dubbarna måste gripa i något som ger motstånd det gör inte snö. Dubbdäck är alltså inte främst avsedda för oss här uppe i norrland där vägen alltid är snötäckt och osaltad. Dubbdäck är gjorda för platser där det bildas is på en annars hård yta, där gör dubbarna nytta. Mina år i Jönköping säger mig att jag inte skulle vilja köra dubbfritt där, det går givetvis bra för det mesta med dubbfritt även i södra delar av landet. Men trafiksäkerhet handlar inte om vad som för det mesta går bra.

Dessutom är trafiken i Jönköping sådan att det i princip aldrig skulle bildas farliga halter av dessa magiska partiklar på platser där folk är mycket i rörelse. Lägg till detta den fruktansvärt kalla vinden som går hela vättern ned och fyller stan med råkall friskluft. Kör du med dubbar utan dåligt samvete, så kanske vi får njuta den här bloggen ett par år till.

Jag gissar att tanten på bilden kör en nissan micra med dubbdäck och gubben kör en Rangerover utan dubbar, SUV:ar har man normalt inte dubbar på, det är nog hela förklaringen till statistiken.

Martin
Martin
13 years ago
Reply to  annarkia

Gör det och om du vill värna stadsmiljön, kör inte diesel. Tror det är fler än jag som märkt att soten runt ventilen har börjat växa snabbare i takt med att diesel blivit mer och mer populärt. Partikelfilter i all ära, men de släpper fortfarande ut partiklar, året runt, vid rödljuset överallt bilen far fram.

Jag kommer ihåg när man kunde ha vita kläder i stan, nu är det som Teheran året runt.

Martin
Martin
13 years ago
Reply to  annarkia

Ja, gas är partikelfritt. Beroende på var man bor i landet kan gas vara svårt att komma över som privatperson. Stockholm är ett mörker till exempel, gaspumparna avstängda, trasiga eller tom.

Det är inte bara tillgång på gas som sätter käppar i hjulet för den som vill köra miljöbil. Jag pendlar 40 mil och med teknik som finns på 2 ställen(!) i landet skulle jag kunna pendla den sträckan med en elbil och inte förlora mer än en timme i körtid, inga problem för en helgpendlare som jag. Men infrastrukturen finns helt enkelt inte, när miljöarbetet från politiskt håll består i motivationsposters kring småfrågor, så lär det inte hända så mycket. Men min almännyttiga hyresvärd i moderatkommunen jag bor har inga laddningsmöjligheter på nån av parkeringsplatserna, så det där om att köra elbil får nog förbli en dröm. Hur många motivationsposters krävs det för att bygga en laddningsstolpe?

Martin
Martin
13 years ago

Det finns en politisk skandal här. Förutom lögnen med dålig statistiktolkning, så är hälsovinkeln också lögn. Politikerna lägger alltså stora pengar på att skrämmas med lögner, ljuga om syftet med dessa lögner, för att de är snål.
http://www.aftonbladet.se/bil/collin/article13829266.ab