Drömmer du om den stora vinsten. Den som gör att Du kan realisera alla dina önskemål om båt, bil, resor och en bostad mitt i city. Ett års ledighet från jobbet och bara vara. Drömmar om ett materiellt bättre liv har de flesta av oss. Det är de drömmarna som får så många att att köpa en eller fler lotter. Tänk om grannarna vinner och så står jag där utan. Den tanken inplanteras med envis och påträngande marknadsföring av postkodlotteriet. Och köper jag en lott så gör jag dessutom en god gärning. Så står det i alla fall i reklamen.
Nu undrar vän av ordning hur stor sannolikheten är för att just mitt postnummer blir ett vinnarnummer. Handen på hjärtat den är inte särskilt stor. Hur det är med välgörenheten avslöjades av den granskning som visar att merparten av pengarna går till TV-bolaget och cheferna.
Av fjolårets totala intäkter på 2,1 miljarder gick 844 miljoner kronor till spelarna, medan nästan lika mycket, 780 miljoner, lades på drift av lotteriet som marknadsföring, tv-produktion och personallöner. Medan knappt 470 miljoner delades ut till välgörenhet.(Anna Wieslander) som så många tror.
Det är ett kommersiellt lotter. Någon välgörenhet handlar det definitivt inte om. Vinnarna i postkodlotteriet är Tv-bolag med chefer.
Bloggat: Svensson, Ulf Vargek
Andra om postkodslotteriet, tv4, vinst, välgörenhet, psukologi, ekonomi, samhälle, intressant.se