Coaching är på modet. I alla fall om alliansen får bestämma. Då ska det coachas till jobb och hälsa. Nu står skolan på tur.
Matematiklärarna ska coachas för att höja kvaliteten på undervisningen. Coachas av bättre pedagogiskt sinnade kollegor. Nu gäller det för eleverna i Björklunds skola att var goda lyssnare och skaffa sig bra kunskaper i mental träning och sist men inte minst föräldrar med goda kunskaper i matematik.Nu när matematikunskaperna ska drillas från katedern.
Katederundervisning är Björklunds vurm. 2000-talets pedagogik om skolministern får bestämma. Korvstoppning och envägskommunikation som platsade i industrisamhällets era då alla skulle lära sig och lyda och gå i samma takt. Det är på modet igen. I Björklunds värld.
Stackars barn. Jag säger då det! Matematik måste ju nötas in. Tränas, testa , göra fel och få hjälp då man kör fast. Genomgångar från och till men knappast hela tiden eller mer av det. Vad som behövs är mindre grupper och ökad lärartäthet så handledningen och undervisningen kan individualiseras. Mer av undervisning från katedern lär leda till att ännu fler matematiksjälar går förlorade.
Kan någon låsa in majoren eller åtminstone ta pekpinnen ifrån honom!
Media: ab1 svd1 dn12 sr svt ln
Andra om Jan Björklund, Folkpartiet, Coacher, Matematik , Politik,
Helt uppenbarligen är det något som är fel när elever, lärare och föräldrar förväntar sig att undervisning i matematik är synonymt med tyst arbete i boken. En klassrumskultur har växt fram, en kultur där det inte finns något utanför dess ramar. Allt annat är icke-matematik.
Lika fel är det att förvänta sig att det ska gå att toppstyra en kultur. Förändringar måste växa fram genom familjers, skolledares, lärares och huvudmäns engagemang. Goda förebilder och gemenskap kring användning av en bättre, mer mångsidig undervisning. En genomtänkt undervisning. En undervisning man kan prata om och utveckla. Läroboksfixering eller katederfixering är lika illa.
Klokt talat! Det gäller för övrigt all undervisning / handledning. Vad jag saknar är en problemorienterad matematik som ökar förståelsen, insikten och nyttan med matematiska kunskaper. Är rädd för att allt för många elever mekaniskt nöter in användningen av olika formler utan att förstå vad de egentligen gör.
Matematikämnet är kanske det mest ångestskapande ämnet i skolan. Här krävs lugn och ro och individualiserad undervisning. Minns själv med fasa de Caligula-liknande mattelektionerna.