Skolverket ville att alla religioner skulle bli mer jämställda i religionsundervisningen men det anser inte regeringen. Regeringen skriver därför egen kursplan i religionskunskap.
Björklund upphör inte att förvåna. Nu kör han över skolverket och ger kristendomen en särställning i religionsundervisningen med motiveringen att det varit den dominerande religionen i Sverige i tusen år.
Sverige är i dag ett sekulariserat samhälle och har religionsfrihet inskrivet i grundlagen. I ett mångkulturellt samhälle samsas dessutom olika religiösa övertygelser. Varför ska då kristendomen ha en särställning?
Kyrkan är skild från staten men inte Björklunds skola.
Ska skolan bli en bastion för kristna värdekonservativa strömningar och idéer? Vill Björklund att vi ska backa tillbaks till ett Sverige där religionen får makt över människors liv? Är det så Sverige ska rustas för att ta steget in i morgondagens samhälle?Att använda kristendomens inflytande i dåtidens samhälle för att möta framtiden är ett bakåtsträvande konservativt grepp som luktar unket.
Handen på hjärtat Björklund.
Nog vet eleverna varför vi firar jul även om de flesta idag firar för gemenskapens och klapparnas skull. Men hur många känner till varför klasskamrater firar Ramadan.
Jag tycker att Jan Björklund gör rätt och det känns som du överdriver en smula över detta. Det är religionsundervisningen det handlar om och inte skolan i sin helhet. Sedan är det väl heller inte så konstigt då Sverige har djupa rötter i kristendomen och tex våra högtider och helger vi firar är till största delen från kristendomen och då är väl detta helt naturligt.
mvh
Anders
vilka helger menar du?
julafton – hednisk
midsommar – hednisk
Halloween/ – hednisk
påsken – hednisk
nyår – hednisk
Luciafirande – hednisk bakgrund
Någonstans måste vi ju bryta religionernas klamma grepp om sammhället och förminska deras makt och då kanske man skulle ta bort religioner som eget ämne helt och hållet och reducera deras betydelse till något historisk – förpassa religioner till forntiden där de hör hemma. Lära elever hur förlegat ett religiöst tänk är idag. Hur mycket elände dessa fanatiska förvridna tankesätt ställt till med och hur lite gott som kommit ur dessa lögner. I dag är de flesta ateister i den civiliserade del av världen. Detta bör också speglas i undervisningsplanen.
Jag tycker Sverige är ett lysande exempel på där man kan kombinera humanism och religion. Varför skulle ateismen vara normgivande när 71.3%(2009)av Sveriges befolkning är medlem i Svenska kyrkan och det om något borde väl spegla religionsundervisningen i den svenska skolan.
mvh
Anders
Religion är inget fritt svävande utan bör sättas in i ett sammanhang varför kunskaper om religioner inte borde vara ett eget ämne utan ingå i historia, samhällskunskap och i gy även i psykologi och filosofi .
Bra inlägg och jag tycker inte alls att det var överdrivet!
Själv velar jag lite mellan ateism och agnostiker, men tillhör ändå de dryga 70% som är medlemmer av svenska kyrkan.
Betalar skatten helt enkelt för att hjälpa till att underhålla och vårda våra gamla kyrkor, ett kulturarv som vi ska vara rädda om. En bit av vår historia.
Vi har religonsfrihet i sverige och därmed är det självklart att de 5 stora världsreligonerna uppmärksammas lika mycket på religonskunskapstimmarna.
Mikko snackar skit, jag är jude och är medlem i Malmö judiska församling och skulle gärna vilja meddela att Påsken har judisk bakgrund och inte hednisk, ordet ”påsk” är en förvrängning av det hebreiska ordet ”pesach” som betyder ”gå förbi”.
Till Annarkia har jag bara en sak att säga,som jude anser jag dessutom att kristendomen ska ha en särställning i Sverige på samma sätt som jag anser att judendomen ska ha en särställning i Israel. xxx