Dialog och lust att lära ett måste.

Björklund vill ta krafttag mot skolket genom att införa ogiltig frånvaro i betyget.

Men Björklund det är inget krafttag, det är alldeles försent, ett svek och ett misslyckande från skolans sida. Krafttag mot skolk är att söka anledningen och föra en dialog med elev och förälder. Krafttag är att förebygga frånvaro och skapa en meningsfull skola.

Det finns så många anledningar till varför en elev uteblir från skolan som mobbning, bråk hemma, psykisk ohälsa, rädsla för ett ämne eller en lärare  mfl orsaker.  Hög frånvaro leder oftast till sämre betyg och om frånvaron bygger på bakomliggande problem hjäper inte skolktimmar i betyget. Istället är det ett svek mot eleven.

Visst förekommer rent skolk då andra aktiviteter anses viktigare än skolan.   Ogiltig frånvaro i betyget vid termins- eller läsårsslut är för sent. Det är ett misslyckande och definitivt inget krafttag. Frånvaron bör kommuniceras såväl med elev som föräldrar under pågående termin. Då skapas en dialog och en möjlighet att arbeta förebyggande och stödjande. På den skola jag jobbat som gymnasielärare i många år finns ett webbaserat frånvarosytem som föräldrar och elever  har möjlighet att läsa. Smidigt att kopiera och ha som underlag för diskussion med berörd elev och lätt att skicka med hem  om behov finns.

En meningsfull skola

Hur Ylva Johansson (S) tror att möjligheternas skola byggs med piska   á la Björklunds metoder är en gåta. Ordning och reda i skolan är ett måste men vägen dit går inte via repression och  stigmatisering av elever med så kallad ogiltig frånvaro. Det gäller att se vad som finns bakom symtomen om man ska nå en framkomlig väg och skapa en möjligheternas skola. Och det viktigaste av allt är att skapa en skola som ger eleven lust att lära och där lektionerna annat skolarbete upplevs som meningsfulla och utvecklande.

Läs mer

Please follow and like us:

  1 comment for “Dialog och lust att lära ett måste.

Comments are closed.