Upplagan framför allt.

Eva-Franchell (AB) går i taket av upprördhet över att  Anne-Marie Lindgren på Arbetarrörelsens­ Tankesmedja kritiserat drevet mot Juholt.

Det är inget drev påstår Franchell på ledarsidan i Aftonbladet och motiverar det med att det är en nyhet som säljer.

För det finns ingen journalistisk sammansvärjning bakom dreven. De bildas­ när många redaktioner inser att läsarna­ vill veta mer. När läsarna blivit så upprörda att de köper tidningar för att bli alldeles rasande.

Vad annars ska man tro när hon samtidigt bedyrar att

Om medierna fått styra hade Carl Bildt fått löpa gatlopp för länge sedan.

[..]

Hittills har den granskningen inte orsakat­ något riktigt drev och det beror inte heller på medierna utan snarare på den uteblivna vreden. (AB)

Nej, just det Carl Bildts inblandning som styrelseledamot i Lundin Oil  i   Ogadenprovinsen i Etiopien säljer inte lösnummer. Inte heller migrationsminister Billströms bostadsklipp.

Vad hon glömmer att informera om är är att Aftonbladet i sin jakt på att öka upplagan dag ut och   dag in riktat strålkastaren på Juholt utan att granska vare sig faktaunderlag eller källor.  Aftonbladet påstod   att Juholts utkvitterade traktamente   stred mot de regler som gäller för Riksdagens ledamöter. Så var inte fallet.

Så har hon mage att tala om moral.

Bloggat: Tankar om ett knepigt politiskt läge, Peter Andersson, Aftonbladet och drevet mot Juholt, Jinge, Sossarnas problem kan även bli moderaternas, Kent Persson, Vad säger Franchell om drevjournalistik vs de egna etiska reglerna, Röda Berget

Media: AB12345, Ex12,3, DN123, Svd123,
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Please follow and like us:

  9 comments for “Upplagan framför allt.

Comments are closed.