Solkigt varumärke.

Regeringens arbetslinje reducerades till rena rama bidragslinjen.aretsförm

Lönesubvention till företag bildar mönster.En tredjedel av bidragsjobben är de så kallade nystartsjobben som blivit en lockande affär för oseriösa arbetsgivare.

Högst upp på Arbetsförmedlingens startsida finns den käcka uppmaningen ”Räkna ut hur mycket du kan få i arbetsgivarstöd”.

Följer man den kommer man till ett räkneexempel. Anställ en person på den reguljära arbetsmarknaden med en månadslön på 23 000 kronor och din kostnad blir 30 227 kronor i månaden.

Anställ i stället en person på ett nystartsjobb med samma lön. Din kostnad sjunker då till 15 774 kronor i månaden. Knappt hälften, alltså.

För säkerhets skull har Arbetsförmedlingen i exemplet räknat ut den årliga vinsten för arbetsgivaren, 173 436 kronor.

(AB)

Kan en turnébuss hjälpa till med  att deras varumärke dras upp ur smutsen? Arbetsförmedlingen verkställer regingens direktiv men är den myndighet som får ta emot spott och spe.Regeringens bidragsjobb har enligt Afonbladets granskning kostat miljarder och gynnat oseriösa arbetsgivare

arbetsgivare som systematiskt utnyttjar bidragsjobbare, som vägrar betala ut löner och som pressar de allra svagaste.

Regeringen har totalt tappat kontollen i sin nit att sparka på de som redan ligger. Det senaste påhittet är att psykiskt sjuka inte är sjukare än att de kan jobba.

–Det här är fullständigt vansinnigt. Det är rent kontraproduktivt. De blir bara sjukare, säger Kristina Glise överläkare och chef över patientmottagningen vid Institutet för stressmedicin i Göteborg(AB)

Vad regeringen sysslar med är inte att skapa nya jobb utan fler som jobbar eller snarare söker jobb. En politik för lönesänkning som satt Sverige på skambänken. Enligt OECD är nu Sverige etta i att vara sämst. I inget annat land ökar inkomstklyftorna snabbt som i Sverige.

Ingen turnébuss i världen kan hjälpa en regering som så ihädigt försökt sprida ett rosa skimmer över en arbetslinje som är skjuten  sank. I ett exkluderande samhälle blir alla förlorare.

Lästips: Myten, ojämlikheten och DN:s ledarsida, Dagens Arena

Foto: Annarkia

Media: AB1, DN12, ,Skånskan, SR1,SvD1 & M Moberg


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

Please follow and like us:

  1 comment for “Solkigt varumärke.

  1. 3 februari, 2015 at 20:27

    Du har stark kritik och till mycket har du en poäng men vi behöver komma ihåg att det är långt ifrån enbart oserösa företag som anställer personer med bidragsstöd. Hur mycket vi än vill glömma personerna så kan vi inte komma ifrån att det finns ett stort antal personer som aldrig skulle kunna skaffa sig ett arbete ifall det inte var för att staten gick in och betalade en del av deras lönekostnad. Får arbetsgivarna bestämma så tar de alltid den som är bäst och detta gör vissa personer aldrig ens får komma på intervju, att kunna konkurrera med lönen är ett sätt. Frågan är hur vi får bort de oseriösa företagen och att ställa krav på att de måste ha kollektivavtal är ett bra första steg.

Comments are closed.