Konst som propaganda.

Lars Vilks kan inte gömma sig bakom konsten. Ingen kan längre tveka om var han hör hemma.

Lars Vilks  skapelse rondellhunden gav upphov till en hetsig debatt om yttrandefriheten i konstens namn.Hunden med ett huvud av Muhammed uppfattades av många som en skändning vilket Vilks tillbakavisade med hänvisning till ett högre syfte.  När Vilks annonserade att han avsåg att delta och tala på    ett möte arrangerat av  Sion som  är en förkortning av ”Stop Islamization of Nations” i USA höjdes kritiska röster mot Vilks . Deltagandet uppfattades som en legitimering av Sions verksamhet. Vilks hävdade att deltagandet var ett led i konstverket, ett performance.

Vi har yttrande-och åsiktsfrihet i Sverige och Vilks får hysa vilka åsikter han vill.  Varför han inte kan stå upp för dem och istället dölja sig bakom konstens mantel  är en annan sak. Ingen kan längre tvivla på var Vilks hör hemma.

”Sion är en försvarare av de grundläggande värderingarna i den västerländska kulturen”, skriver konstnären Lars Vilks i ett brev till den ledande amerikanske högerextremisten Pamela Geller.

[…]

Vidare skriver Vilks till Geller: ”Jag stödjer också starkt Sion:s viktiga kritik av politisk islam.”  (AB)

Vilks  ställer sig med andra ord bakom Sion en rörelse som   samlar människor från olika högerextrema, antimuslimska  kretsar . Det är en miljö som Vilks är bekant med sedan länge enligt Expo.

Konst kan provocera, den kommunicerar med betraktaren och det samtalet måste Vilks kunna ta ansvar för. När Vilks gömmer sig bakom konsten förfelas det  syfte han säger sog ha haft när han skapade Rondellhunden.I stället lägger sig  ett löjes skimmer l över Lars Vilks när han försöker ställa sig över och utan för de åsikter han representerar. Han använder inte konsten för att i första hand provocera utan blir en del av den antimuslimska miljö som sår hat och som i Breiviks fall död och massmord.

Media: AB1 2345GP, DN 234, SvD 234


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

Please follow and like us: