McDonalds, nej tack!

Snabbt billigt och enkelt har många tyckt och slunkit in på närmsta McDonalds servering. Men inte nu längre.

Många ungdomar gör sitt inträde på arbetsmarknaden via företag som McDonalds. Där får de lära sig att om det blir luckor i kön till kassan ska de stämpla ut men ändå vara på plats för att rycka in om kön fylls på igen. Arbetar man inte betalas ingen lön ut. Så utsämpling  blir på så sätt en minuspost i lönekuvertet. Öertid ska man inte skriva upp då kommer sudden fram och vips är den arbetstiden ett minne blott.

Detta är den senaste bilden av McDonalds. Tidigare har vi fått veta att det städas svart för billig penning och till slavliknande förhållanden för städarna. Inte att förtränga att vi  aldrig kan veta om  hamburgaren eller tillbehören är dag efter bästa datum.

Dokument inifråns avslöjande reportage tillbakavisas av McDonaldschefen.

Jag är helt ovetande om detta

Är man  oskyldig bara för att man inte vet?

Är personalen på McDonalds fackansluten? Det kan de knappast ha varit då hade  arbetsförhållandena inte sett ut så här. Det är i det perspektivet CUF:s kampanj mot facket ska ses.

Jinge om att McDonalds fifflar och bedrar, M Moberg om att tvingas jobba gratis, Lasse S om att slaveriet kommer från USA

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,, , , och SvD, DN, 1, AB, 1, Exprintressant?

0 0 votes
Article Rating
2 Comments
Oldest
Newest
Inline Feedbacks
View all comments
trackback

[…] Ohälsosam, Otjänlig, Sallad, Stölder, Svartstädning ex svd dn ab123 svt Läs oxo Hampus annarkia Etiketter:Dokument inifrån, Fusk, Gammal mat, Hamburgare, ICA, McBluff, McDonalds, McFusk, […]

McDonald's
McDonald's
12 years ago

Hej,
jag skulle vilja svara på ditt inlägg om McDonald’s. Dokument inifrån visar på ett antal fel och brister som inte på något vis kan accepteras. En medarbetare som har drabbats av något felaktigt agerande från McDonald’s sida är en medarbetare för mycket. När vi får reda på felaktigheter utreder och åtgärdar vi dem alltid. Vi samlar nu in ytterligare fakta kring de påståenden som framkom i programmet.

Under mars och april genomförde vi ett antal åtgärder inom HR-området för att förstärka våra schema- och lönerutiner ytterligare. Bl. a med utbildning, ett vidareutvecklat IT-system, genomgång på samtliga restauranger och förstärkt interninformation gentemot samtliga medarbetare om deras rättigheter och skyldigheter.

Dokument inifrån ger inte en balanserad bild av McDonald’s. Våra medarbetarundersökningar visar t ex att den stora majoriteten av våra 12 000 medarbetare är nöjda med sin arbetsplats och många av våra medarbetare har hört av sig och känner inte igen den bild som programmet visade. Men jag vill betona att vi nu samlar mer fakta om det som framkommit och där vi har gjort fel kommer vi att ta fullt ansvar för det och åtgärda det.

Du kan fortfarande chatta med vår personalchef och vår kvalitetschef på http://www.fragamcdonalds.se
Hälsningar
Sara Jansson, McDonald’s kundservice McSvar