Om askan når marken.

Askmolnet som ligger/legat över stora delar av Sverige  är inte att leka med. Det är inte bara flygplansmotorer som kan ta skada.

“Det farliga med höga koncentrationer av aska är att de små partiklarna kan leta sig ända in i lungsäckarna, berättar seismologen Ari Tryggvasin.”

[…]

“I värsta fall kan föroreningarna orsaka luftvägsproblem, inflammationer i lungorna samt irriterade ögon och näsa .” (Expr)

Det finns inga mätvärden som signalerar att askan ska ha börjat trilla ned i Jönköping säger beredskapsdirektören på länstyrelsen. (JP) Det är ändå lite läskigt  att veta att det finns ett askmoln långt där uppe som man inte kan se i alla fall inte på dagen.   Bilderna  tog jag i går kväll. Långt där uppe syns molnformationer som jag aldrig sett tidigare. Är det askmoln?

Hur sårbara vi är förstår vi kanske först när naturen ryter till. Hemvändande  människor som  sitter i trånga obekväma bussar  genom Europa kan skatta sig lyckliga jämfört med de som strandsatts på obestämd tid.

Var det ett vulkanutbrott som krävdes för att få oss att förstå att den här planeten inte kan hanteras hur som helst? Det uppskattas att  det  sparades mer än 2,5 miljoner ton koldioxidutsläpp i Europa i torsdags och fredags på grund av  flygförbudet.  För att klara en klimatomställning behövs krafttag. I bästa fall är det det som vulkanutbrottet vid Eyjafjallajökull fått oss att förstå.

Tidigare inlägg

Bloggat

• Svensson om att allt fler flygplatser öppnar igen.
  • Jinge om ökad miljömedvetenhet framöver?
  • R Åkerberg om att förändring är nödvändig och möjlig.

Media ab12 3,  dn12345, ex12svd

Läs även andra bloggares åsikter om  ,  ,  ,  ,  intressant

Please follow and like us:

10 comments for “Om askan når marken.

1. Joanna
    19 april, 2010 at 17:31

Snart är det här glömt och så rullar allt på sam vanligt igen. Det är vad jag tror.

• annarkia
      19 april, 2010 at 17:38

Några lärdomar borde ju alla kunna dra. Transportsektorn kan ju inte fortsätta att rulla på som nu.

• Elisabeth
      19 april, 2010 at 18:12

Hej!
      Sitter i en taklägenhet i Malmö och ser att fönstrena blir svartare och svartare. Det måste vara vulkanaskan.

• 19 april, 2010 at 19:14

Du har väl stängt alla fönster?!

2. Wunder
    19 april, 2010 at 18:49

Fel slutsats Annarkia. Slutsatsen är inte att vi skall vara försiktiga med planeten. Slutsatsen är att det spelar ingen roll. Naturen är starkare och sabbar sig själv bäst. En nedfallande jättestenbumling, en vulkan, en jordbävning, en tsunami, en orkan mm, mm … och så var all vår försiktighet onödig.

• 19 april, 2010 at 19:13

Vulkanutbrottet kan vi inte göra något åt men vad vi kan om viljan finns är att påverka det vi själva gör med miljön.

3. Pingback: Flygbolagen äventyrar säkerheten i luften | Dagens Internationalen