Hur blir det med köerna nästa vecka?


I dag är det premiär för trängselskatt, förlåt trängselavgift i Göteborg.

Det är för tidigt och säga något om avgiften genom de trettiosex betalstationer  har gett det resultat som förväntats.Många är långlediga denna vecka och behöver inte ta sig till jobbet. 

36 betalstationer varav 13 på Hisingen och många    vid Backa. Undra på att Backaborna  kan hålla sig för skratt. Vi som bor på Hisingen behöver  inte bekymra oss om avgifter om vi vill ta oss till Backaplan. Det vill inte jag, Absolut inte! Skyr Backaplan som pesten. Trångt, rörigt och sunkigt köpcentrum. Det blir att vänta till efter kl 18:00 om nu köpcentrum är ett måste och ta sikte på Bäckebol som i och med i dag är  kringgärdat av betalstationer från vårt håll.  Vad det nu kan finnas för tanke med det? In i city åker vi ju inte för att komma dit.

I London och Stockholm fick avgifterna effekt.  Hur det blir i Göteborg får vi vänta och se. Denna vecka  har många tagit ut långledigt.  Så som stadsbebyggelsen ser ut idag pendlar många genom stan för att ta sig till jobbet. I morse startade  de som började tidigt bilen före 6:00 och hann igenom för att  slippa trängselavgiften. Hur gör dom för att ta sig hem? Stannar på plats tills klockan visar på 6 em?

Nu är det hur som bra att bo vid en ändhållplats för en av stombussarna.  Sittplats blir nog inga problem att få trots att trängselskatten nu är i full gång.

Mer i media: SvD1,2, DN1,2, AB


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

 

Please follow and like us:

  16 comments for “Hur blir det med köerna nästa vecka?

  1. Börje Andersson
    2 januari, 2013 at 18:56

    Nya nollvisionen i Göteborg blir att köra bara på kvällar, nätter, lördagar, söndagar, helgdagar, dag för helgdag – och juli månad. För då är det gratis.
    Rörigt och sunkigt är väl för övrigt det snällaste man kan säga om Backaplan.

    • 2 januari, 2013 at 23:11

      Det här med miljön blir kanske ett nollsummespel i slutänden såvida inte en klar majoritet lär sig att åka kollektivt även under kvällen och natten.

  2. Robb
    2 januari, 2013 at 19:45

    Civl olydnad,, vad skulle det innebära om vi alla betalar in 1 krona för mycket på varje räkning som kommer ? visst skulle systemer braka ihop och kosta mycket mera, antar att vi skulle få betala det också.. inte konstigt att folk blir förbannade och byter parti.

  3. Morgan
    2 januari, 2013 at 20:19

    Om 8-10 år kommer Backaplan med omgivningar att bli en pärla i juvelsmycket Hisingen. Då kommer alla latte och sushifolk från Linnestaden att vilja flytta dit.

    • Megaforce
      2 januari, 2013 at 20:43

      Skulle det inte vara ett b före latte där? Nåja, vi får se men backaplan kommer aldrig att få hög status hur man än vrider och vänder på det. Däremot blir det perfekt förstagångsboende för de som flyttar hemifrån och som fortfarande vill ha gångbart avstånd hem från krogarna för att slippa svarttaxi eller bökig nattrafik.

      • Morgan
        2 januari, 2013 at 21:25

        Vi Hisingsbor använder inte b i det ordet.

  4. julmusten
    2 januari, 2013 at 21:36

    “””Hur gör dom för att ta sig hem? Stannar på plats tills klockan visar på 6 em?””””

    Jobbar 2 timmar övertid och får en extra fet lön plus att jag tar ledigt på fredagen istället 🙂

    • 2 januari, 2013 at 21:44

      🙂 trängselskatten blir dyrbar för vissa och lönsam för andra om jag förstår dig rätt

    • 3 januari, 2013 at 06:55

      Vad bra för dig, men tyvärr är du i minoritet. Det är långt ifrån alla som vare sig får eller kan det. Men det är klart, i det nya Sverige ska man ju ta hand om sig och sitt och skita totalt i hur andra har det.

  5. Anton
    2 januari, 2013 at 23:41

    Det jag har emot trängselskatten är att den skatten är platt . En arbetslös fd Volvoarbetare betalar i kronor lika mycket som direktören vid betalstationen. Avgifter som trängselskatt och indirekt skatt som moms missgynnar låginkomsttagare som får betala mer i skatt av sin inkomst än höginkomsttagarn.

    • 2 januari, 2013 at 23:45

      Risken är stor att allt mer i samhället ska finansieras via avgifter när skatten sänkts. Skattesänkningarna har ju också gynnat de med hög inkomst mer än de med låg.

  6. Nils Hult
    3 januari, 2013 at 02:12

    Om trängselskatten infördes för att minska trängsel förstår jag inte varför dom
    samtidigt minskar framkomligheten för de få som fortfarande kör i stan som får trängas.
    Tomma bussfiler medans bilister får köa, väldigt pedagogisk tänkt.
    Nej stoppa all bilism och tvinga alla åka kollektivt alternativt cykel.
    Krossa all handel i city och tvinga folk att handla i köpcentrum i förorten, innerstaden är till för krogar, museum, kyrkor arbete och kommunens frälse samt myndigheter av alla de slag.
    All makt till de GRÖNA KHMERERNA (MP) och deras lydparti SOCIALDEMOKRATERNA!!!!
    Halleluja!!

    • 3 januari, 2013 at 06:18

      Allianspartierna röstade för trängselskatten tillsammans med de rödgröna partierna i Göteborg. I Stockholm är trängselskatten kvar trots borgerlig majoritet och löfte om att gå emot den skatten.

    • 3 januari, 2013 at 06:53

      Kan vara ett av de töntigaste avsluten jag har sett på ett blogginlägg och det säger inte lite.

      Och då håller jag ändå med dig i sak OCH är vare sig miljöpartist eller sosse.

  7. Lennart
    3 januari, 2013 at 10:48

    Finns bara ett sätt att få bort straffskatten som våra politiker hittat på för att dryga ut statskassan.
    1. Varje månad du får räkningen maila in till skattemyndigheten att räkningen enligt dina beräkningar är felaktig, och att du därför vill ha fram underlagen som skapas direkt vid avgiftsportalen. MAO Skattemyndighetens tjänstemän som är riktiga IT-nördar måste kontakta Transportsstyrelsens IT-nördar för att begära fram bilder från portalen. därefter skall dessa skickas tillbaka till myndighet 1 och vidare till den som äger bilen. Om nu 10 tusentals bilinnehavare gör det samma kolappsar systemet redan efter någon månad. Alternativt kommer myndigheten att få anställa tusentals tjänstemän för hantering av ärenden som skall behandlas skyndsamt. Om du trots allt har lite svårt med “svenskan” kan du ringa, detta innebär att svarande tjänsteman måste skriva ditt överklagande (ta emot det muntligen & anteckna) och därefter skicka sina tjänste anteckningar till dig som är berörd. Allt detta styrs av förvaltningslagen & förvaltningsprocesslagen.

  8. Lennart
    3 januari, 2013 at 10:56

    2. Nästa fråga är Vem är det som skall betala skatten den som kör tex. igenom Göteborg eller den som äger bilen. Tänk på alla sk bilpooler som vi har i Göteborg.
    3. SK. trängselavgift eller trängselskatt bör kunna etableras på fler ställe. tex. så går motorvägen mot Oslo rakt igenom Kungälv, detta bildar mängder av föroreningar. Kungälvs kommun avser att bygga bort problemet och sätter därför upp en portal vid Nordre älv, för att finansiera den nya “omvägen” vilket kommer att ge Kungälvs kommun ett rejält tillskott i kommunkassan. Och Kungsbacka kommun kan göra det samma. En strax innan Kungsbacka Norr & en strax söder om staden PÅ motorvägen. Detta innebär på sikt att vi transporterar allt på järnväg eller?
    Ähh jag bara skoja lite på slut tampen.

Comments are closed.