Bilden av ekokammaren bekräftad.

 Det har länge varit uppenbart att den politiska journalistiken övergått i en åsiktsjournalistik även på nyhetsplats.

Inte minst var det tydligt inför valet 2014.  Värst var dagens Nyheter och Expressen som agerade som regeringens egna språkrör. Expressens utfall mot Mona Sahlin och därmed indirekta deltagande i mosa Mona kampanjen  visade på dåligt omdöme och en journalistik under all kritik. Inför varje debatt mellan Fredrik Reinfeldt och Mona Sahlin var det förutsägbart vad tidningar som dagens Nyheter och Expressen skulle skriva. Lena Mellins artiklar i Aftonbladet sällade sig till de leden.  Och detta är något som fortgår.

Nu bekräftas  den uppfattningen av forskare. Forskarna konstaterar att det förelåg en politisering på nyhetsplats och kraftig vindkantring   mediernas granskning  inför vale 2010 som gynnade alliansen. Camilla Björk och Charlotta Wadenbrandt skriver i Svenska Dagbladet

Resultaten visar också ett mönster. Expressen och Dagens Nyheter är mer gynnsamma mot alliansen och ogynnsamma mot de rödgröna än vad Aftonbladet och Svenska Dagbladet är. I de två senare tidningarna är istället andelen neutrala bilder och texter större. Tendensen bli allt tydligare ju närmare valdagen kommer.

Vi menar att tidningarna kunde ha gjort ett bättre jobb, eftersom resultaten pekar på tydliga tendenser både vad gäller brister i objektivitet och balans innehållsmässigt.(SvD)

Medierna som tredje statsmakt har bytt ansikte .

Uppdraget att som tredje statsmakt  granskat  politiker och andra makthavare på ett balanserat och objektivt sätt har alltmer övergått i att bli medspelare för den ena sidan ,skaffa sig inflytande över den politiska dagordningen och skapa opinion för alliansregeringen. Ett fenomen som förknippas med länder som saknar yttrande- och åsiktsfrihet. Ett klart dilemma för demokratin.

Bloggat: Peter Andersson

relaterat i media: SvD, AB1

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Please follow and like us: