SAAB vid vägs ände?

Produktionen i Trollhättan står stilla. Avtalet mellan Spyker och Hawtai sprack. En hel bygd håller andan.

Regeringens passivitet runt SAAB kan komma att kosta den svenska staten skjortan i förlängningen skattebetalarna. Müller försöker pumpa EIB på mer pengar för att som han säger få igång bandet på SAAB. En kortsiktig lösning som EIB förhoppningsvis säger nej till. Vad det handlar om är att Muller vill få tillstånd att sälja de Saab-fastigheter som för närvarande används som säkerhet för statliga garantier knutna till EIB-lånet.Det löser inte det grundläggande problemet. SAAB:s koncept håller inte. Efterfrågan på SAAB-bilar är för låg för att hålla produktionen flytande.

Om Wallenberg, GM och nu inte heller Hawtai vill ta i Saab Automobile med tång så ska inte staten köpa eländesfabriken. (SVT)

När kommer Maud Olofsson med regeringen i ryggen säga-Nu räcker det! Stoppa alla åtaganden och planera för hur fabriken och personalens kunnande ska kunna tas tillvara. Det kommer att behövas stora insatser och mycket kreativitet för att stödja de som förlorar jobbet när SAAB försätts i konkurs. En hel bygd påverkas. Hur tänker regeringen här? Vi får innerligt hoppas att svaret inte blir det som statsminister Reinfeldt gav för att möta kritiken mot FAS 3 och därmed  lämna en hel bygd i sticket.

Bloggat: Jinge,

Media: ab1, ex1234,ekot, gp1234, dn123456, svd1234,svt1
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,, ,

Subscribe
Notify of
guest

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

1 Comment
Oldest
Newest
Inline Feedbacks
View all comments
trackback

[…] Bloggat: Annarkia, Jinge, Läs även andra bloggares åsikter om Victor Muller, Vladimir Antonov, Bilindustri, Saab, […]