Tågkaos privatiseringens pris?

Regeringens privatiseringsiver måste få ett slut. Vissa saker mår bäst av att ägas gemensamt. Järnvägen är en sådan sak.

Tågkaos har blivit vardag i Sverige, Strandsatta resenärer oavsett väder har blivit vardagsmat sedan den svenska järnvägen blivit Europas mest avreglerade. Tågkaos är rubriker vi inte reagerar på längre. Ska vi ta tåget måste vi räkna med att det kan bli förseningar om vi nu kommer fram överhuvudtaget.

Det finns många orsaker till den kaotiska tågtrafiken. Faktum är att privatiseringen gjort att att flera intressenter finns på samma sträcka och ingen känner ansvar för vare sig underhåll eller att tågen ska gå i tid. Långtgående privatiseringar kombinerat med bristande underhåll och brist på spår gör att konsekvenserna av minsta störning blir stora.

Tragiskt då jag säkerligen inte är ensam om att tänka att det är nog säkrast att ta bilen Säkrast i betydelsen att vara säker på att komma fram i tid. Tåget är ju annars både säkrare ur trafiksynpunkt som för miljön. Fast det vet i sjutton. Med bristande underhåll ökar risken för ursåring. Det är inte klokt att det fått lov att bli så här. En sammanhållen järnväg skulle gynna både miljön och resenärerna.

Foto:annarkia

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Subscribe
Notify of
guest

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

4 Comments
Oldest
Newest
Inline Feedbacks
View all comments
trackback

[…] Privatiserad järnväg borgar för tågkaos, MM, Roger Jönsson, MM2, Confessions of a Shopaholic, annarkia – Tågkaos – privatiseringens pris?, Lasses blogg – Kaos är granne med Gud, Lennarts Tyckeri – Dags att granska […]

Arne von Anka
Arne von Anka
11 years ago

Klockren beskrivning av läget i ovanstående länk. Jag skulle vilja införa begreppet pyramidspelsekonomi, vilket sammanfattar läget enligt min mening.

trackback

[…] Bloggat: Anders Svensson, Kaj Raving, Annarkia […]

trackback

[…] Faktum är att privatiseringen gjort att att flera intressenter finns på samma sträcka och ingen känner ansvar för vare sig underhåll eller att tågen ska gå i tid. […]