Dåden i Paris och nu senast i Köpenhamn ha väckt debatt. Samhällets svar tycks bli mer av övervakning och hårdare tag. Frågan är om det hjälper? Få har ställt frågan om varför och vem som attraheras av en fundamentalistisk, högerextremistisk ideologi som jihadism som hämtar näring av en förvriden tolkning av islam.
I Göteborg har några ungdomar setts åka omkring med med IS-flaggor i bilen medan andra pryder kläderna med denna terrorns symbol. Helt rätt har det utgått order om att konfiskera dylikt och har också så gjorts i stan.
Polisen i Göteborg har fått order om att beslagta symboler som propagerar för Islamiska staten (IS) och anmäla dem som bär dem. Syftet är att får prövat om visande av symbolerna är att betrakta som hets mot folkgrupp eller förargelseväckande beteende.
-IS är ju en organisation som under religiös förespegling bedriver regelrätt terroristverksamhet som skulle kunna bedömas som rent folkmord, säger Erik Nord, chef för polisområde Storgöteborg, enligt GT:s nätupplaga.Polisen säger sig vilja få grepp om problematiken, på samma sätt som personer som bär högerextrema eller nazistiska symboler. (TT)/GP)
För många av oss är det svårt att ta in hur det kommer sig att svenskfödda killar och tjejer vill dö på ett slagfält i Syrien
Uppdrag gransknings intervju med Adam gav bilden av en IS-anhängare som uppträdde som en sektmedlem, hjärntvättad till fanatism och blind lydnad.Frågan varför och vem som attraheras av en våldsdeologi blev obesvarad.
Evin Ismail (Dagens Arena) går ett steg vidare och visar vilka konsekvenser den sociala marginalisering som vissa upplever kan få. Berättelsen om Samir uppvuxen i en förort i Göteborg är berättesen om utanförskapets våndor , om en kamp om att inte bli sedd utifrån andras föreställningar.
[…]
Jag(Evin Ismail min monnentar) undrar om det var i Syrien med IS och andra svenskar som han fann sin första gemenskap. Var det där han fick en acceptans, var de alla enade i sitt utanförskap? Kanske var det i Syrien som Samir för första gången i sitt liv blev accepterad och kände en samhörighet och gemenskap
[..]
För ett liv som inte anses värt att leva är döden som utgång ett tänkbart alternativ, men helst en ”heroisk”, ”ärofylld” död: ”martyrdöden”, och det är här IS ideologi kommer in i bilden. Jag tolkar det som att IS utnyttjar vissa av dessa unga mäns utsatthet för att få igenom sin egen ideologi, och utlovar dem i gengäld ”martyrdöden”
[…]
Evin Ismails berättelse om Samir är angelägen läsning. Läs hela artikeln HÄR. den ger en bild av frågan varför.
Göran Greider skriver i ETC om att ”Jihadismens källor måste diskuteras”. Han pekar bla på hur på att
IS uppstod ur spillrorna av ett sönderslaget Irak och ur känslorna hos miljoner förnedrade sunnimuslimer – och bland en minoritet av dessa förnedrade sunnimuslimer klev IS fram.
Göran Greder menar som Evin Ismail att det är i ” svårt segregerade mijöer” som som IS kan hitta sina adepter.
Ingen kan fråntas sitt personliga ansvar men samhället har också ett ansvar att erbjuda alla människor en möjlighet att utvecklas och skapa ett meningsfullt liv.
Lästips
Sofia Mirjamsdotter har samlat en rad länkar till läsvärda artiklar om debatten efter dåden i Köpenhamn:
[…]
Mycket av debatten kom givetvis att handla om antisemitism, och den här artikeln av Niklas Orrenius är måsteläsning i ämnet.
[…](ST)
Expressen/GT, Elever har dött för IS – skolan kämpar emot.
Dokument utifrån, Den onda cirkeln, varför åker de?
Läs även andra bloggares åsikter om IS, IS-flaggor, Göteborg, Jihadism, terrorism, ansvar, utanförskap, politik, samhälle , DN,