Skolverket konstaterar att fallande kunskapsresultat beror på andra orsaker än invandringen. Nu är det dags att sluta lappa och laga och istället byta hela rocken!
22 procent av elevernas försämrade Pisa-resultat i matte och läsförståelse beror på att eleverna har utländsk bakgrund, enligt Skolverket.
Samtidigt konstaterar man att nedgången mestadels beror på andra orsaker än den ökade invandringen.
”Vi kan konstatera att på det stora hela så är resultatutvecklingen lika negativ för elever med och utan utländsk bakgrund”, skriver Skolverket.
Var det någon som trodde något annat?
Enligt internationell forskning är det systemet med skattefinansierade privatskolor med obegränsad rätt att plocka ut vinster som är boven i dramat. Ingen vill sätta ner foten och vända utvecklingen. Istället läggs det ut dimridåer med förslag om kompetensutveckling för lärare, hur nu det ska kunna råda bot på att skattefinansierad skola är förödande för utbildningen med minskad lärartäthet, pålagor på lärarna som tar tid från undervisningen och ökad segregation.
I sin iver att avreglera skolan i sann nyliberal anda har politikerna skapat en sitiation där Sverige i dag betraktas som unikt då vi är det land som tt lämgst i västvärlden med att skapa en skattefinansierad,fri och konkurrensutsatt skola. Som jämförelse kan nämnas att i nyliberalismens föregångsland USA drivs 95 procent av privatskolorna som non profit företag dvs helt utan vinstintresse.
Det borde vara dags att sluta att lappa och laga och istället byta ut hela rocken genom att återinföra en sammanhållande skola med kunskaperna i centrum och skrota ordningen med vinstintresset som drivkraft.
Dag 14 i #blogg100
Ilustration: Heksann
Andra om skola, utbildning, kunskapsförfall, friskolor, segregation, vinstintresse, politik, samhälle, #blogg100