PR-byråernas förpackning av politiken ett hot mot demokratin?

Politikerna sitter i sin egen lilla bubbla och knyter an till allmänheten via PR-folkets manipulationsmetoder.M_kruka2-178x300

I takt med att partierna förlorar medlemmar marknadsanpassas partierna och kopierar  företagens marknadsföring. Den politiska kommunikationen tas över av PR-folk och förpackas för att manipulera opinionen. Allt basunas sedan lydigt ut av medierna.

Igår startade exempelvis de två största partierna var sin kampanj.
Moderaternas ändrade  logga från ett stort (M) till ett litet (m) för att förknippas med ett arbetarparti, något som fick stort utrymme i media. Lyckades det förra gången så varför inte en gång till tycks någon ha tänkt och lanserar nu “Nya Moderaterna” som ännu nyare . Mycket ska man höra innan öronen trilla av. Moderaterna har lyckats med jobben lika lite som de kan göra anspråk på att värna arbetarnas bästa. Det om något lär ha gått upp för väljarna efter moderaternas två mandaperioder. Om inte är det dags att vakna upp!

unnamedSocialdemokraterna lanserade en väckningsapplikation riktad till ungdomar.Inte kommer den att locka unga tll pdet socialdemokratiska partiet. En väckarklocka det skojades friskt om på Twitter under gårdagen. En väckningsapp med lite valfrihet när det gäller olika tillrop från Stefan Löfven för att få ungdomar ur sängen. Modernt? Kanske det!? Men vad hjälper den de problem som hör dagen och framtiden till?

Ett postdemokratiskt samhälle växer  fram. Ett samhälle där partier blir som företag ch politiker sitter dubbla stolar som riksdagsmän/ministrar och lobbyister för stora mäktiga företag. Ett av av partierna det med litet (m) vill på inga villkor  redovisa sina kampanjbidrag. Man kan ju undra varför? Vad är det för kopplingar som inte tål ljuset?

Det postdemokratiska samhället är ett samhälle där den politiska klassen  kommit att dela villkor med företrädarna för dessa företag.Tillsammans  bildar de en elit fjärmad från vanliga människors liv.

Ett samhälle där förpackningen av politiken är viktigare än politikens innehåll allt i avsikt att manipulera opinionen. Inte alldeles lätt att  att genomskåda då demokratins yttre former fortfarande  är oförändrade.

Illustration: Erik Rune

Media: Dagens Arena12DN12 SvD123,SR123& Peter Högberg, M Moberg,

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

Please follow and like us:

  2 comments for “PR-byråernas förpackning av politiken ett hot mot demokratin?

Comments are closed.