Om man kan lita på hantverkare är mitt svar att jag alltid gjort det. Hitintills kanske är bäst att tillägga.
Sensmoralen efter byggfusket i ett nybyggt HSB-hus är att alltid noga kontrollera utfört arbete av hantverkare. Absolut inte betala innan anmärkningar på uppenbara fel som ej är fackmässigt utförda är åtgärdade.
Det händer från och till att vi anlitat ett byggföretag för större och mindre reparationer i vårt sommarhus. Det är ett företag vi känt oss trygga med. Baksidan är att det är långa väntetider i synnerhet då mindre jobb ska utföras. Lösningen har då varit att anlita ett mindre företag.
I år var det dags igen. En fläkt i badrummet för att förlänga säsongen och ett nytt fönster i storstugan.
Lärdomen från HSB-husets fuktskador borde ha varit att alltid läsa på och fråga runt. I det här fallet om hur en fläkt ska monteras och vad man ska tänka på vid byte av fönster. Det var frågor vi ställde först efter utfört arbete. När vi tittade på fläktröret utifrån var det fullt synligt att det var insatt snett med resultat att ett område i väggen ligger oskyddat. Det innebär att den fukt som drivs ut från badrummet också hamnar i väggen och på sikt vet vi ju vad det innebär. Det finns mer att säga om håltagningen och varför röret satts snett men jag avstår.
Fönstret blev precis som vi förväntat oss. Fint ljusinsläpp och naturen utanför som en tavla om jag nu bortser från rtt antal fel vid monteringen. Fönsterblecket har monterats fel och en bit av träet skadats vid justeringsskarvarna som inte pluggats igen. Med blecket monterat som på bilden kan vatten hamna fel …
Därutöver har fönstren inte justeras rätt. Det sistnämnda syns tydligt på bilden och vattenpasset ljuger aldrig.
I det här läget ska man påtala bristerna direkt. Det var också vad vi gjorde med löfte om att det skulle åtgärdas under veckan. När så inte blev fallet fick vi löfte om nytt datum varför vi åkte upp till stugan för att vara på pass. Inget hände, ingen snickare syntes till. Ny kontakt och svaret blev att vi tar det när vi får tid emellan. Djup suck från mig och svaret blev vi tar det på måndag. En förfrågan om hur dags har inte besvarats.
Nu hoppas vi att allt rättas till under morgondagen.
Vad gäller faktura bör man tänka till före. Nästa gång gör vi så.Tar in anbud från två, tre olika hantverkare. Tar reda på materialkostnader för att få ett hum om offerten är rimlig.
Har Du godtagit ett fast pris är det det som gäller. Åtgärdas inte brister som ej utförts fackmannamässigt har man rött att dra av kostnaderna för att få det arbetet utfört från fakturan. Det finns bra information på nätet om hur man då ska gå tillväga.
Andra om fönsterbyte, paxfläkt, hantverkare, fackmässiga brister, byggslarv, byggfusk,
Har Du sagt A kan du väl säga B så andra inte går på samma mina!
Jag väntar och ser vad som händer i morgon. Kommer i alla händelser inte att namnge företaget på nätet.
Fasiken vad många fel. Ser inte alls bra ut.
Nej det blev bara för mycket därav inlägget. En massa tidspillan och oro som vi kunde varit utan.
Hur fungerar fläkten?
Vi hann bara med att testa några gånger innan upptäckten av felmonteringen av röret. Fungerade hyfsat men inte tillfylles på lågt varv med stängt fönster. Den är avstängd tills röret åtgärdas.
Hur har det gått? Nyfiken.
Med undantag för fönsterblecket har alla påtalade brister åtgärdats idag.
Fönsterblecket som ska sticka ut en centimeter på varje sida och fasas in i fönsterbrädorna byttes inte utan veks ut i sidorna och tätades med silikon.
Tjaa vad gör man?
Vad vi gjorde var att ta hjälp av annan snickare som monterade bleckplåten korrekt.