… Almedalen, Almedalen,Almedalen ..så ”låter” det på mitt Twitterkonto. Avslöjande? Javisst, inte minst av mig själv. Intresserad av samhällsfrågor och följer ja gissa vilka!
Almedalen ett jippo för politiker, myndigheter, organisationer och PR-byråer, hårdbevakat av media och uppvaktat av lobbyister. En händelse som återkommer varje år och som i år igen slagit rekord redan innan starten i morgon söndag.
En plats att knyta kontakter på, visa upp sig och försöka påverka opinionen. Hur det är med det sistnämnda kan man ju undra. Är inte Almedalen ett jippo för redan frälsta och en plats för inbördes beundran med budskap och trumpeter som folk i allmänhet inte bryr sig om?
Av mediabilden att döma är Almedalen ett enda stort lyckohjul där partierna inför semesterlediga lovar guld och gröna skogar. Ett skattefinansierat vuxenkollo, ett jättelikt kalas med gratis mingeldrinkar och förtäring som bekostas av dig och mig.
Almedalsveckan, en plattform för partiledarnas sommartal har idag blivit språngbräda för lobbyister och PR-folk. När stat, myndigheter och PR-byråer blir ett i en allomfattande symbios är opinionsbildning satt på undantag och propaganda det som gäller. En företeelse som kostar skjortan även utan Almedalen.
Statliga myndigheter har blivit pr- och lobbyföretagens stora guldgruva.
De senaste fem åren har de största byråerna kammat hem nästan en kvarts miljard av skattebetalarnas pengar.
Det motsvarar 284 000 kronor – varje arbetsdag.
På söndag inleds Almedalsveckan. Tusentals politiker, journalister och intresseorganisationer samlas på Gotland för att prata politik och festa.
Det är årets viktigaste vecka för pr- och lobbybyråerna och nu slås nya rekord med 20 procent fler evenemang än förra året.
”Utmärkt tillfälle”
En källa med stor insyn i lobbybranschen beskriver hur lätt det är för lobbyisterna att komma åt politiker i Almedalen. De stora byråerna hyr hus i Visby och i trädgårdarna sker dagligen möten mellan makthavare och lobbyister. (AB)
Varje dag under Almedalsveckan håller en partiledare tal som recenseras och nagelfars av media. Först ut är Göran Hägglund (KD) som företräder ett parti som efter nästa val kan få finna sig i att stå utanför Sveriges riksdag.
Söndag 30 juni kl 19.00 – Göran Hägglund, Kristdemokraterna
Måndag 1 juli kl 19.00 – Jimmie Åkesson, Sverigedemokraterna
Tisdag 2 juli kl 19.00 – Gustav Fridolin, Miljöpartiet
Onsdag 3 juli kl 19.00 – Fredrik Reinfeldt, Moderaterna
Torsdag 4 juli kl 19.00 – Jonas Sjöstedt, Vänsterpartiet
Fredag 5 juli kl 19.00 – Jan Björklund, Folkpartiet
Lördag 6 juli kl 15.00 – Annie Lööf, Centerpartiet
Söndag 7 juli, kl 11.00 – Stefan Löfven, Socialdemokraterna(SR)
Kommer Du att lyssna eller läsa om vad partiledarna har att säga?
Bloggat: M Moberg, Bilderblogg.se,
Media: AB1,2,3,4,5, SvD1,2,3,4,5,6,SR 1,2,3,4, Dagens Arena 1, 2, DN1,2,3,4,5,6 Gotlands folkblad Piteå-tidningen, Västerbottens folkblad, Folkbladet, Dala-demokraten, NSD,
Läs även andra bloggares åsikter om Almedalen, vuxenkolloVisby, Lobbyister, partiledare,skattebetalare,, politik, samhälle
[…] i Andra om: Almedalen, Pseudohändelse, Lobbyister, Visby, Gotland, Mediekritik, Skattebetalare, Politikerförakt, Supande ab1234567 sr1234 dn1234 svd1234 Annarkia […]
Gratisdricka och gratismat..? Herregud, dit vill jag åka. Sämst åsido – navelskåderievent inom politiken är ett hot mot demokratin. Härom kvällen såg jag ett nyhetsinslag på TV om en ung gosse som hängt på Almedalsveckan varje år sedan han var 14 år. ”Jag spelar inte fotboll som andra ungdomar utan är en nörd som har politik som mitt särintresse”, sa han. Om politik tenderar att bli ett särintresse för en upplyst elit ökar risken att ”vanligt” folk främjar sig ännu mer från sina demokratiska plikter/rättigheter. Politikens utmaning borde vara att försöka engagera fler fotbollsspelare ungdomar i förorterna istället för att bygga sina organisationer på vattenkammade politiknördar.
Jag har aldrig varit på Almedalsveckan, men skulle tycka att det vore kul att vara där och känna pulsen någon gång. Kanske får satsa på nästa år.
Jag arbetar med verksamhetsutveckling för arbetsintegrerande sociala företag och försöker bland annat hjälpa Pangbyrån som gör filmer inom; reklam, event, seminarium, information samt hemsidor. De är på plats på Almedalen. Om någon vill ha något dokumenterat på Almedalen eller vid något annat tillfälle – kika in på http://www.pangbyran.se.
Normalt sätt jobbar jag inte med att kommentera bloggar i ”reklamsyfte”, men när det gäller sociala företag, så ser jag det mer som en samhällsinsats… Hoppas det är OK.´!?
Visst vore det kul att att testa Almedalen …