Propaganda i förtroendekrisens spår.

I dag tycks politik vara färskvara. Ideologin lyser med sin frånvaro och de politiska budskapen bjuds  som vilken vara som helst.

Reinfeldt har inte gjort sig känd som en som lyssnar. Kritik har avvisats på ett sätt som framställts Reinfeldt som en som alltid vet bäst. Nu är något på gång. Dagens Nyheters ledare kritiserar försämringen av a-kassan samtidigt som Reinfeldt byter fot. Frågan är om det inte är ett spel för galleriet i en tid då opinionssiffror börjar dala.

Karin Pettersson analys  Aftonbladet  är inledningsvis  briljant

I antikens Rom fick de kejsare eller generaler som vunnit viktiga segrar åka ­triumftåg genom staden och motta folkets jubel. På triumfvagnen bakom segerherren stod en slav som hade till uppgift att viska i triumfatorns öra: minns att du är dödlig.

Den där rösten har Fredrik Reinfeldt hittills aldrig lyssnat på under sitt segertåg genom Sverige. Så har ödmjukhet aldrig heller varit hans starka gren.

Han är mannen som går sida vid sida med folket vars förtroende han bär. Han är statsministern som avfärdar näringslivet som ett särintresse och Stefan Löfven som fackpamp.( AB)

Men tror hon verkligen att något börjat hända att Reinfeldt börjat lyssna? Är det inte så att det istället är en strategisk fint från Sclingmanns kansli för att försöka rädda en sjunkande skuta. En fint som visar sitt rätta ansikte igen efter valet?

Som Leif Pagrotsky skriver i Göteborgsposten börjar nu raden av misskötta ärenden i regeringskansliet   bli lång.  Att moderaternas flaggskepp den så kallade arbetslinjen visa t sig vara en illusion  får Reinfeldts ministär att blekna.

Bild: eric-rune.com

Bloggat:   Jinge, M Moberg, Peter Högberg, Kaj Raving, Ilse-Marie

Media: ab12 svt1 sr svd1234 dn1 23

Andra om  , , , , ,

  2 comments for “Propaganda i förtroendekrisens spår.

  1. Morgan
    5 april, 2012 at 18:19

    Vi får inte glömma att M har den fördelen att sitta i regeringsställning och fortfarande kan hala fram några ess ur rockärmen. M är dessutom Det klart skickligaste partiet vad gäller politisk kommunikation.

    • 5 april, 2012 at 18:46

      Idag är tyvärr paketeringen viktigare än innehållet.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *