Tvångströja kväser skolan.

SKL vill med alla medel ro i hamn ett nytt arbetstidsavtal med lärarfacken. Vad är syftet att föra förhandlingarna via media? Skapa opinion? Inte är det lärarnas hälsa man är   rädd om då man motiverar 40-timmarsvecka och semesterlön med jämnare arbetsbelastning jämfört med nuläget.

I mitten av och slutet av varje termin ökar belastningen rekor snabbt. Alla omdömen och betyg ska sättas. Projektarbeten läsas och diskuteras. Den belastningen löser man inte med 40-timmars vecka och semestertjänst. Idag har lärare 45-timmars vecka för att tjäna in ferie tiden. Ingen lärare har sommarlov omfattande 10 veckor som vissa vill göra gällande utan semester och ferielön som arbetats in. Hur många lärare som arbetar mer än 45 timmar i veckan har ingen brytt sig om att undersöka. Vissa veckor upp till 60 timmar är inget ovanligt. Allt fler administrativa arbetsuppgifter  som   inte höjer kvaliteten på handledning eller undervisning gör att arbetet blivit mer och mer tungrott.

Alla vet att det är kunniga och engagerade lärare som bidrar till positiva resultat för eleverna. Idag ska lärare undervisa allt fler timmar samtidigt som  administrativa och andra  uppgifter  blir allt fler.   Ekvationen går inte ihop.  Det är här man borde börja. Ett arbetstidsavtal som ger lärare möjligheter att ägna tid åt vidareutbildning, samarbete med lollegor, förberedelser, handledning och  undervisning.   Svaret är inte  inte 40-timmars vecka och semestertjänst för att stå till rektorers förfogande för diverse uppgifter som inte är relaterade till undervisning och elevtid. Lärarna ska vara just lärare och inga byråkrater. Ge tillbaks lärarna möjligheten att verka som goda pedagoger   med ansvar att handleda , inspirera och motivera  elever att inhämta nya kunskaper, utveckla tänkandet , kreativiteten och lusten  att lära.

Skolan har tvärs emot samhället i övrigt gått från en relativt platt organisation till en alltmer hierarkisk. Rektorer som tilldelats ett omöjligt uppdrag med både administration, personalansvar och pedagogiskt ansvar fungerar inte.  Det krävs övermänskliga egenskaper att klara av. Det är inte de skickligaste pedagogerna som rekryterats som rektorer varför resultatet blir som det blir.  Kommunalpolitiker som tolkar skolverkets mål har ersatt lärarnas tolkning. Politiker utan pedagogisk kunskap ska vägleda rektorer som sedan ska best’ämma över lärarna. Det fungerar inte.

Ett arbetstidsavtal som betonar pedagogik,  didaktik  och undervisning/handledning , en plattare organisation som ger de som har kunskapen, lärarna det pedagogiska ansvaret över verksamheten och en översyn av skolåret är vad avtalet borde handla om.

Några tidigare inlägg

Bloggat: Lilla O, ChristerMagister

Media: DN 1 SvD 1, AB 1

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , intressant