Slaget mot skolan.

Regeringens skattesänkarpolitik drabbar nu gymnasieskolans elever och lärare.

Minskade statsbidrag, 675 miljoner 2012 för att landa på 1,9 miljarder 2015, leder till färre lärartjänster. Regeringens skattesänkarpolitik drabbar nu gymnasieskolans elever ochlärare. Riksdagens utredningstjänst har beräknat   hur besparingarna slår räknat i lärartjänster i olika kommuner.

Hur tänker regeringen egentligen här? Kunskapsresultaten sjunker och  i det läget ska det sparas på de som förmedlar kunskaper, lärarna. i Jönköping 130 lärare och Göteborg 513 lärare, totalt 3600 lärare i hela landet under en kommande treårsperiod.
När sjukförsäkringen förändrades larmade flera viktiga remissinstanser. Den gången blundade regeringen och körde igenom de försämrade regler som strandsatt så många svårt sjuka människor.

Kommer regeringen än en gång blunda? Lärarnas riksförbund, oppositionen, Sveriges kommuner och landsting ifrågasätter alla besparingarna och är oroliga.

I takt med att arbetsmiljön i skolan försämrats har eldsjälarna börjat sloka och slockna en efter en samtidigt som allt färre söker lärarutbildningarna. Sett i ljuset av den utvecklingen är det kanske inte så konstigt att de rektorer som tillsatts inte alltid är de som bäst hade kunnat förvalta och vidareutveckla pedagogik och didaktik. Istället har de fått rollen som vakthundar som lydigt genomför ökad arbetsbelastning för lärarna och övervakar och letar fel istället för att stimulera och skapa förutsättningar för utveckling.

Samtidigt visar det sig att skolans konkurrensutsatthet har gjort att det  gått inflation i betygen. Betygen en skola kan visa upp återspeglar inte alltid elevernas kunskapsnivå utan används för att locka elever och därmed mer av kommunernas skolpeng.   Betygen borde med tanke på sänkta kunskapsnivåer var lägre idag  än tidigare. Ändå är det tvärtemot.

Friskolereformen med ökad konkurrens har inte gjort skolan bättre. I många fall har det blivit precis tvärtemot.  Det är inte konkurrens i sig som ökar kvalitet och förbättrar kunskaperna hos eleverna. Det är de resurser man vill satsa som ger resultat. Ökad kvalitet i skolan kostar mer och kräver ökad lärartäthet inte mindre.

Bloggat Tord Oskarsson, Alliansfritt Sverige, Olas tankar

Media: svt 1, DN, 1, 2, 3, SvD, 1, 2, 3, 4,5,Ex, GP,1, Ai
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *