Obehöriga lärare, vinstmaximering och sämre skolresultat.




Lyssnar med ett halvt öra på Rapport och hör att en västsvensk kommun varslar lärare som saknar legitimation. Det handlar om Lidköpings kommun som   beslutat att varsla 16 lärare som  inte har någon lärarlegitimation.

Det är inte långt kvar tills Skollagens krav om att bara legitimerade lärare får sätta betyg och vara ansvariga för undervisningen går igenom.

En berättigad fråga är hur förekomsten av obehöriga ”lärare” påverkat sjunkande resultat i en rad skolämnen?

Kan någon tänka sig att låta en person utan läkarlegitimation ha ansvar för patienter? Skulle Du välja en sån ”läkare”? Jag skulle aldrig göra det! 16 lärare utan behörighet som fått ansvara för undervisningen fram till nu i Linköping.  Hur ser det ut i andra kommuner?
Parallellt med sjunkande resultat har lärarnas arbetsmiljö försämrats. Administrativa uppgifter med utvärderingar i tid och minut 0ch nya hierarkier med en rad mellanchefer som kallar till samling har minskat tiden för lärares möjlighet att förbereda och efterarbeta undervisningen.

Sedan har vi fått en sorteringsskola där de bra eleverna väljer bra skolor med bra resultat och sämre elever hamnar i sämre skolor. De bästa eleverna är ungefär som tidigare medan de sämre tappar mycket. Vi har inga vinnare i det här.(SVT)

Idag är Sverige det enda landet som låter privata företag berika sig på skattepengar avsedda för skola och utbildning. Företag som satt i system att sätta vinsten i högsätet på bekostnad av undervisningstid och lärartäthet.

Kan man förvänta sig annat än fortsatt försämrade skolresultat om inte krafttag tas för att vända skutan?

Illustration: Heksann

imageDag 45 i #Blogg100
Andra om , , , , , , , , , ,