På räls mot framtiden.

Äntligen ett beslut om satsning på tågtrafiken i Sverige. I en debattartikel i Dagens Nyheter redovisar de rödgröna vad som händer med tågtrafiken om de vinner valet. En satsningjärnvägsnätet och höghastighetståg utlovas:

Enbart våra investeringar i sig ger 10 000–15 000 nya jobb under byggtiden.
Vi föreslår en rad större strategiska investeringar som möjliggör en mycket kraftig modernisering och kapacitets­ökning av järnvägssystemet:
Ostlänken. Höghastighetsjärnväg mellan Stockholm och Linköping.
Göteborg–Borås. Höghastighetsjärnväg via Landvetter flygplats.
Norrbotniabanan. Byggstart för en ny kustnära järnväg mellan Umeå och Luleå.
Sundsvall–Gävle. Påbörjad dubbelspårsutbyggnad på Ostkustbanan.
Tomteboda–Barkarby. Utbyggnad till fyra spår med tunnel under Sundbyberg.

Askmolnet från Eyjafjallajökull har visat hur sårbart samhället och kommunikationerna är.  När restiderna förkortas kan järnvägen konkurrera med bilen och på sikt även flyget.  Tåg är  både  miljövänligare  och driftsäkrare.

Transporterna står för en stor del av de utsläpp som påverkar klimatet. Morgondagens transporter måste se annorlunda ut än dagens om klimatförändring ska vara möjlig. En satsning på kollektivtrafiken är därför välkommen.  En god infrastruktur är dessutom en grundläggande förutsättning för ekonomisk tillväxt och därmed arbete och välfärd.

Fredrik Reinfeldt är sin vana trogen och kritiserar ett projekt som många nu hyllar.

Andra om samma sak Peter Andersson om kollektivtrafikens och bilens betydelse. Peter Johansson om framtiden. Martin Moberg om de rödgröna och ett klimatsmartare samhälle.

Fler bloggtips
Jinge inte  om utan att de rödgröna vinner valet. Ilsemarie om desperation och fattigdom i alliansens spår

Läs även andra bloggares åsikter om , ,tåg, , , , , , , intressant

Subscribe
Notify of
guest

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

6 Comments
Oldest
Newest
Inline Feedbacks
View all comments
trackback

[…] Ministerfrågan, Miljöpartiet, Mona Sahlin ab12 dn123 svd1234 ex12 k&å Röda-B kulturbloggen annarkia t Etiketter:Jägarlobbyn, Leif Pagrotsky, Maria Wetterstrand, Miljöpartiet, Ministerfrågan, […]

trackback
Trottens Betraktelser » Visa mig tågen, (s), (v) och (mp)!
13 years ago

[…] Annarkia, Jens Holm, HBT-sossen, [ s-buzz ], Essbeck, Luciano Astudillo, Gunvor, PeaceLoveandCapitalism, […]

Anders
Anders
13 years ago

Askmolnet skapade knapasst problem att ta sig Gbg-Borås eller Umeå-Luleå knappast mellan Sundsvall-Gävle heller. Och mellan Sthlm-L-köping var det garanterat inga problem att ta sig trots vulkanutbrott på Island. Inte äns om Katla brakar igång kommer det vara nåt problem där. Defenitivt inga problem som motiverar dessa miljarder. Problem kommer det däremot att bli för många barnfamiljer med en bensinhöjning på 2 kr. Och befolkningen i glesbyggden kommer inte att jubla. Vad motiverar att åka snabbtåg mellan GBG-Borås. Det tar väl inte mer än 40 min idag?. Jag hade högre tankar om Oppositionen. Sorgligt är det. Man blir inte ens förbannad. Bara uppgiven. 10-15000 jobb?. Vad är det som säger att det är Svenskar som får jobb?. Utländska företag har tagit stora järnvägs och tunneljobb dom senaste åren så den risken är stor. Vi Svenska skattebetalare får betala för t.ex att ett Tysk företag med inhyrda fd östlandsarbetare får arbete och stora vinster, medans vi skattas tillbaks till hopplöshet igen. Nä kom igen med genomtänkta förslag.

Anders
Anders
13 years ago

Ps. Bygga ut tågtrafiken samtidigt som man vill ta bort kärnkraftverken går inte ihop. Tåg går som känt på EL. Ska snabbtågen ha ett vindkraftpropeller fram på loken?.

trackback

[…] Satsning på snabbtåg och infrastruktur (lite länkar om det och åsikter) […]