På räls mot framtiden.

Äntligen ett beslut om satsning på tågtrafiken i Sverige. I en debattartikel i Dagens Nyheter redovisar de rödgröna vad som händer med tågtrafiken om de vinner valet. En satsningjärnvägsnätet och höghastighetståg utlovas:

Enbart våra investeringar i sig ger 10 000–15 000 nya jobb under byggtiden.
Vi föreslår en rad större strategiska investeringar som möjliggör en mycket kraftig modernisering och kapacitets­ökning av järnvägssystemet:
Ostlänken. Höghastighetsjärnväg mellan Stockholm och Linköping.
Göteborg–Borås. Höghastighetsjärnväg via Landvetter flygplats.
Norrbotniabanan. Byggstart för en ny kustnära järnväg mellan Umeå och Luleå.
Sundsvall–Gävle. Påbörjad dubbelspårsutbyggnad på Ostkustbanan.
Tomteboda–Barkarby. Utbyggnad till fyra spår med tunnel under Sundbyberg.

Askmolnet från Eyjafjallajökull har visat hur sårbart samhället och kommunikationerna är.  När restiderna förkortas kan järnvägen konkurrera med bilen och på sikt även flyget.  Tåg är  både  miljövänligare  och driftsäkrare.

Transporterna står för en stor del av de utsläpp som påverkar klimatet. Morgondagens transporter måste se annorlunda ut än dagens om klimatförändring ska vara möjlig. En satsning på kollektivtrafiken är därför välkommen.  En god infrastruktur är dessutom en grundläggande förutsättning för ekonomisk tillväxt och därmed arbete och välfärd.

Fredrik Reinfeldt är sin vana trogen och kritiserar ett projekt som många nu hyllar.

Andra om samma sak Peter Andersson om kollektivtrafikens och bilens betydelse. Peter Johansson om framtiden. Martin Moberg om de rödgröna och ett klimatsmartare samhälle.

Fler bloggtips
Jinge inte  om utan att de rödgröna vinner valet. Ilsemarie om desperation och fattigdom i alliansens spår

Läs även andra bloggares åsikter om , ,tåg, , , , , , , intressant

  6 comments for “På räls mot framtiden.

  1. Pingback: Trottens Betraktelser » Visa mig tågen, (s), (v) och (mp)!
  2. Anders
    26 april, 2010 at 21:17

    Askmolnet skapade knapasst problem att ta sig Gbg-Borås eller Umeå-Luleå knappast mellan Sundsvall-Gävle heller. Och mellan Sthlm-L-köping var det garanterat inga problem att ta sig trots vulkanutbrott på Island. Inte äns om Katla brakar igång kommer det vara nåt problem där. Defenitivt inga problem som motiverar dessa miljarder. Problem kommer det däremot att bli för många barnfamiljer med en bensinhöjning på 2 kr. Och befolkningen i glesbyggden kommer inte att jubla. Vad motiverar att åka snabbtåg mellan GBG-Borås. Det tar väl inte mer än 40 min idag?. Jag hade högre tankar om Oppositionen. Sorgligt är det. Man blir inte ens förbannad. Bara uppgiven. 10-15000 jobb?. Vad är det som säger att det är Svenskar som får jobb?. Utländska företag har tagit stora järnvägs och tunneljobb dom senaste åren så den risken är stor. Vi Svenska skattebetalare får betala för t.ex att ett Tysk företag med inhyrda fd östlandsarbetare får arbete och stora vinster, medans vi skattas tillbaks till hopplöshet igen. Nä kom igen med genomtänkta förslag.

    • 26 april, 2010 at 21:40

      Nu fick jag mig ett gott skratt. Tack för det! 🙂 Jag hade som vanligt för bråttom vid publicering och såg inte att en halv mening fallit bort.(nu uppdaterat)
      Allvarligt talat tror du inte att tåget kan bli ett alternativ till bilen om restiderna med tåg blir snabbare? Vad de rödgröna vill med satsningen är ju att
      -”skapa ett sammanhållet system av järnväg och kollektivtrafik som gör skillnad i vardagen.”
      Samtidigt pekar de på att bilen
      – ”i kombination med andra transportslag, under överskådlig tid kommer att vara en förutsättning för att människors vardag ska gå ihop.”
      Borås-Landvetter-Göteborg dvs tåg istället för bil/buss till Landvetter flygplats.
      Satsningwn på järnvägsnätet och snabbtåg underlättar klimatomställningen och vägen från ett fossilfritt samhälle.

  3. Anders
    26 april, 2010 at 21:22

    Ps. Bygga ut tågtrafiken samtidigt som man vill ta bort kärnkraftverken går inte ihop. Tåg går som känt på EL. Ska snabbtågen ha ett vindkraftpropeller fram på loken?.

Comments are closed.