Strul med Telia stressar.

Fy sjutton vad stressande det är med teknik som inte fungerar. Än värre felaktig fakturering uppe på det.

Funderar på att byta leverantör efter senaste strulet med Telia.

För att göra en historia kort:

Misslyckades med att koppla  nya enheter mot 4G-routern i sommarhuset. Hade förlagt lösenordet. Slarvigt! Fabriksåterställde enligt instruktion men hade oxå lyckats slarva bort pinkoden.

Telia supporten klarade inte av att lösa upp kortet med  pukkoden och meddelade att han skickar ett nytt simkort. Efter avslutat samtal testade jag själv och se där det löste sig.Vad jag förstår nu i efterhand så tar det ca 20 minuter för routern innan den fungerar igen efter en återställning. Det insåg inte supporten.  Hur som, jag meddelade Telia att jag inte var i behov av nytt simkort och fick ett okej.Använd det inte så deaktiveras det efter ett tag sa kundsupporten.

Trots detta kom ett nytt med posten efter en vecka och jag lät det ligga som sagts. En natt några veckor därefter stannar routern. Det nya kortet hade aktiverats och de gamla gällde inte längre blev beskedet från Telias kundsupport. Faktura på det nya avbeställda kortet gjorde mig  95 kronor fattigare.Men so what!

Problemet var att den tekniska support som bad mig byta till det nya kortet påstod att det var fel på hårdvaran oxå då den inte startade efter kortbytet. Inte kände heller han till att det  tar 20 minuter för routern att gå igång efter återställning. Han insisterade på att skicka ny router till en kostnad av 0 kronor. Okej sa jag under förutsättning att den skickas till en post som klarar eftersändning.

Routern igång efter avslutat samtal. Ny vända till Telias tekniska support för att stoppa den nya routern. Men se det gick inte. Låt den ligga så returneras den blev beskedet den här gången. Så långt så väl.

Idag flera veckor senare får jag en faktura med uppgift om att returnera min ”trasiga hårdvara”inom 10 dagar annars faktureras jag med en avgift på 790 kronor (avstämplat 19 juli). Ringer så kundtjänst och efter en hel del debackel och en timme i telefon får jag beskedet att visst de har fått tillbaks routern från postutlämningsstället (en ICA-butik som inte klarar av eftersändning av post) men stryka fakturan kan endast en annan avdelning göra varför jag skulle kopplas vidare. KÖNUMMER 26 blev t om för mycket för den kille som hjälpt mig så långt. Han lovade att fixa det . Nu väntar jag på mailbekräftelse på det…inte fått det ännu nej.

Visst är vissa tekniska supportrar otroligt skickliga men kompetensen varierar och har man otur så….

Så in i norden trött på strulet.

PS fick det här svaret på Twitter

Telia Kundservice@Telia_service 47m

@annarkia Det var inge roligt att höra! Om du mailar oss på http://www.telia.se/kontakt  så får du hjälp utan att behöva sitta i kö!

Ska jag nu skicka en länk till inlägget för säkerhets skull?

Uppdaterat: Det har jag gjort och mailat …

Tidigare inlägg:
Strul med Telia och en massa adrenalin.

 

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Subscribe
Notify of
guest

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

5 Comments
Oldest
Newest
Inline Feedbacks
View all comments
Joanna
Joanna
10 years ago

Hur går det med Telia?

Anton
Anton
10 years ago

Klart med Telia?

Annarkia
10 years ago
Reply to  annarkia

Besked om att det ej avhämtade paketet returnerats kom igår den 29/7.